Studerende moeders willen procederen

Hogescholen, universiteiten en overheid laten zwangere studenten en studerende moeders aan hun lot over. Daarmee discrimineren ze op geslacht, menen enkele juristen. Ze overwegen een proefproces.

Het valt niet mee om een studie met jonge kinderen te combineren. Studenten krijgen geen zwangerschapsverlof, de roosters zijn star en veel opleidingen hebben een strenge aanwezigheidsplicht.

Geen wonder dat driekwart van de jonge ouders zonder diploma het hoger onderwijs verlaat, stellen de stichting Studerende Moeders, proefprocessenfonds Clara Wichmann, vakbond FNV Vrouw en het Public Interest Litigation Project.

Verboden onderscheid

Ze bereiden juridische stappen voor. Daarvoor werven ze momenteel vrijwilligers die onderwijs- en examenreglementen van opleidingen gaan doorspitten. Als opleidingen geen rekening houden met zwangerschap en de zorg voor jonge kinderen, maken ze wellicht een verboden onderscheid op grond van geslacht.

De minister van Onderwijs, die ook emancipatiezaken in haar portefeuille heeft, verwijst naar de onderwijsinstellingen zelf. “Het idee van landelijke richtlijnen en protocollen ondersteun ik niet”, schreef ze onlangs aan de Tweede Kamer. “Het is aan de instellingen zelf om voor alle deelnemers zo veel mogelijk passende oplossingen op maat te creëren.”

Proefproces

In een brief vragen de organisaties nogmaals of ze de problemen herkent en wat ze eraan wil doen. “We hebben daar nog niets op gehoord, helaas”, zegt Vlada Burmistrova, medewerker van het Public Interest Litigation Project. “We willen eerst in gesprek. Alleen als we niet tevreden zijn over de antwoorden, moeten we juridische stappen ondernemen.”

Misschien komt het tot een proces tegen een onderwijsinstelling, maar het zou ook kunnen dat de organisaties een proefproces tegen het kabinet beginnen. “Daarvoor moeten we eerst onderzoek doen”, aldus Burmistrova. “We hopen dat er rechtenstudenten zijn die ons daarbij willen helpen.”

Jonge kinderen

De moeilijkheden van studenten met jonge kinderen werden negen jaar geleden onder de aandacht gebracht door de stichting Studerende Moeders. Ook eerdere kabinetten hebben het probleem steeds bij de onderwijsinstellingen gelegd: die zouden hun studenten moeten helpen.