Studentondernemer van het jaar in opspraak

De kersverse studentondernemer van het jaar zou de wet overtreden. Volgens de Nijmeegse studentenvakbond AKKU vraagt zijn kamerwebsite Nestpick.com ten onrechte om bemiddelingskosten.

Via Nestpick worden huurders in contact gebracht met verhuurders. Lukt het om een kamer of studio te vinden, dan moet de huurder een one-time-booking-fee betalen: een bedrag gelijk aan de helft van de maandelijkse huur. Voor een zelfstandige woning mogen bemiddelingsbureaus geen kosten in rekening brengen, voor onzelfstandige kamers mag dat wel. Op Nestpick.com staan behalve studentenkamers ook een aantal studio’s aangeboden.

Niets illegaals

Volgens oprichter Fabian Dudek, die dankzij zijn verkiezing tot ‘beste studentondernemer 2014’ vorige week veertigduizend euro won, gebeurt er niets illegaals. “We zijn een platform dat huurders en verhuurders bij elkaar brengt. De fee die studenten moeten betalen is bedoeld om de website draaiende te houden. We maken bijvoorbeeld professionele foto’s van de aangeboden kamers. Zo weten studenten zeker hoe de woning er uit ziet.”

Bemiddelingskosten in rekening brengen voor onzelfstandige woningen mag op dit moment nog, maar daar wil minister Blok van Wonen een einde aan maken. In mei zette hij een voorstel online dat regelt dat bemiddelingsbureaus alleen kosten in rekening mogen brengen aan de verhuurder.

Kosten verlagen

Voor Dudek is dat nog geen optie. Nestpick.com ging eind april online en volgens Dudek zijn er inmiddels zo’n 2.500 studenten, starters en expats geweest die bij de website aanklopten. “We kunnen lang niet iedereen helpen. Als we onze kosten in rekening zouden brengen bij de verhuurders, zouden die nu niet met ons willen samenwerken.”

Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat huisbazen gaan betalen om op de website te staan. Dudek: “Binnenkort zullen we de kosten voor huurders al verlagen. Als echt niemand meer om ons heen kan, kunnen we ook verhuurders om een vergoeding vragen.”

Mag niet

Dudek maakt zich geen zorgen over het wetsvoorstel van minister Blok, omdat Nestpick volgens hem wettelijk gezien geen bemiddelingskosten in rekening brengt.

AKKU-voorzitter Floor Albers van der Linden is er niet van onder de indruk. “Nestpick brengt huurders en verhuurders met elkaar in contact en vraagt daar een vergoeding voor. Dat wijst op bemiddelingskosten, en dat mag gewoon niet.” Een website als Kamernet heeft volgens haar een beter systeem: daar sluiten studenten een abonnement af of betalen ze per reactie.

Bijzonder merkwaardig

De studentenvakbond heeft aan de bel getrokken bij het ministerie van Economische Zaken, aangezien dat de Studenten ondernemersprijs mede mogelijk maakt. Van der Linden vindt het “bijzonder merkwaardig” dat dit ministerie het initiatief beloont, terwijl het ministerie van Wonen juist paal en perk probeert te stellen aan de hoge bemiddelingskosten die studenten vaak moeten betalen.

Het ministerie van Economische Zaken kon nog niet reageren.