28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studentenverenigingen bieden petitie tegen leenstelsel aan

De Landelijke Kamer van Verenigingen heeft zojuist een petitie overhandigd aan de vier partijen die het leenstelsel steunen. Het bestuur maakt zich zorgen over de gevolgen van de wet voor ‘de actieve student’.

De 96 studentenverenigingen die zich achter de petitie scharen, vrezen voor de toekomst van het studentenleven. Ze zijn bang dat studenten zonder basisbeurs niet meer bij een vereniging gaan, terwijl nevenactiviteiten naast de studie later belangrijk zijn voor het vinden van een baan.

Debat volgen

De LKVv is enkele uren voor aanvang van het Kamerdebat over het leenstelsel aangeboden. De Tweede Kamer debatteert vanaf 16:20 over de wet die de basisbeurs afschaft. Dat debat is te volgen is te volgen via de website van de Tweede Kamer en via Politiek24.