19 april 2024

Studentenvakbond wil geen gratis ov-kaart zonder basisbeurs

De Landelijke Studenten Vakbond waarschuwt dat politici de ov-studentenkaart niet moeten inzetten als wisselgeld voor het afschaffen van de basisbeurs. Dat zou slechts een sigaar uit eigen doos zijn.

Op dit moment onderhandelen regeringspartijen VVD en PvdA met GroenLinks en D66 over de toekomst van de studiefinanciering. Wordt de basisbeurs inderdaad afgeschaft, wat gebeurt er met de aanvullende beurs, hoeveel geld krijgt het hoger onderwijs ervoor terug en wat blijft er over van de ov-studentenkaart?

Gratis blijven reizen

Volgens De Telegraaf zijn de partijen er bijna uit, al moet er nog “veel werk worden verzet”. Een van de compromissen zou zijn dat studenten gratis blijven reizen als het leenstelsel wordt ingevoerd. Sterker nog, ook mbo’ers zouden dan een ov-kaart krijgen.

Toch is het nog lang niet zeker dat het akkoord al bijna rond is. De onderhandelingen zouden nog steeds kunnen mislukken. Hoe dan ook heeft minister Bussemaker de Tweede Kamer beloofd nog vóór de zomer een brief te sturen waarin ze duidelijkheid schept over de toekomst van de studiefinanciering.

Basisbeurs afschaffen

De LSVb vindt het “positief” als de ov-studentenkaart behouden blijft, maar wijst erop dat studenten zich nog altijd “tot over hun oren in de schulden steken” als er werkelijk een leenstelsel komt.

Daar is het Interstedelijk Studenten Overleg, de andere landelijke studentenorganisatie, het mee eens. “Natuurlijk is het goed als de ov-studentenkaart behouden blijft”, zegt voorzitter Ruud Nauts. “Maar het hangt van het hele pakket af. Het zou onze politieke keuze niet zijn om de basisbeurs af te schaffen.”