19 april 2024

Studentenraden verzamelen meningen op actiedag

Met chocola en gekleurde post-its probeert de studentenmedezeggenschap vandaag de aandacht te trekken. Het is achterbandag: tijd om zoveel mogelijk medestudenten te vragen naar hun mening over onderwerpen die spelen op de VU.

‘Als ik wil studeren, kan ik een beschikbare plek vinden in het W&N-gebouw’ staat op een poster bij de hoofdingang van datzelfde gebouw. Twee leden van de facultaire studentenraden (fsr) van de exacte en aard- en levenswetenschappenfaculteiten roepen passerende studenten op om hun mening hierover op een roze (te weinig plek) of groene (genoeg plek) post-it te zetten.

Het speelt

“Als de colleges zijn afgelopen is het even heel druk”, zegt Imke Hottentot van de aard- en levens-fsr na een hoos van studenten. “Maar je merkt ook echt dat dit speelt, want veel studenten willen hun mening geven.”

“Er is wel meer verdeeldheid dan ik had verwacht”, zegt Louisa Gorka van de exacte fsr, terwijl ze door de bak met roze en groene post-its roert. “Er zijn meer roze post-its, maar ook best wat groene. Mijn eigen ervaring is dat ik nooit een studieplek kan vinden.”

Beter met slidecasts

De fsr’en bedachten elk voor hun eigen gebouw een stelling. In de medische faculteit draait het om de vraag of studenten de studentpsychologen weten te vinden. In het Initium kunnen passanten reageren op de stelling of ze eerder kiezen voor een universiteit die slidecasts aanbiedt. En in het hoofdgebouw gaat het over internationalisering.

“Wij hebben een mening en wij vertegenwoordigen alle studenten”, zegt Martijn Goosensen, voorzitter van de universitaire studentenraad. “Maar wat is hun mening? Het hoort normaal te zijn dat we hierover contact hebben met onze medestudenten. Deze actiedag is daar een middel voor.”

Kritische reacties

Studenten kunt meedoen door een post-it in de antwoordbak te doen, maar liever nog gaan de medezeggenschappers met ze in gesprek. “Omdat bijna alle fsr’en ook meedoen, zijn we met veel”, aldus Goosensen. “We kunnen dus ook echt gesprekken voeren en krijgen hopelijk ook kritische reacties.”

Je kunt de hele dag nog je mening geven. En als extraatje krijg je Sinterklaas-chocola.