Studenten sporen seriemoordenaar op

Vermoordde plantsoenarbeider Harke J. in 1980 en 1994 twee jonge meisjes? Al jaren zit hij in de TBS, maar hij zegt nog steeds dat hij twee keer onschuldig is veroordeeld. VU-studenten denken dat hij wel eens de waarheid kan spreken.

Voor het project Gerede Twijfel VU  onderzocht het  groepje studenten of er sprake is van een gerechtelijke dwaling. Het resultaat verscheen onlangs in het boek De Haagse kindermoorden. Tipje van sluier: een bekende seriemoordenaar komt ook als mogelijke dader in beeld.

Ook het onderzoek van een ander Gerede Twijfel-project leverde een boek op. In De moddermoord proberen studenten te achterhalen of een vrouw door haar man in de modder verdronken werd. Of was het toch een ongeluk?

Gerede Twijfel VU heeft al een mooi resultaat opgeleverd. Het allereerste onderzoek naar een moord in een Chinees restaurant wees uit dat twintig jaar geleden waarschijnlijk zes mensen ten onrechte veroordeeld zijn. De zaak wordt mogelijk heropend. Mogelijk gaat het om de grootste gerechtelijke dwaling ooit in Nederland.