18 april 2024

Studenten kunnen wat leren van antiapartheidsstrijd

“Studenten moeten nadenken over wat echt belangrijke kwesties zijn om zich mee bezig te houden”, zei rector Frank van der Duyn Schouten bij de opening van de tentoonstelling ‘The Dutch against Apartheid’. “Als je kijkt wat tegenwoordig op de agenda van de studentenraad staat, bekruipt je het gevoel dat studenten te veel gericht zijn op lokale en persoonlijke problemen en belangen.”

De expositie over de rol van Nederlanders en Nederlandse organisaties in de antiapartheidsbeweging, doet volgens de rector een appel op studenten om zich meer op maatschappelijke kwesties te richten. Hij haalt aan dat de economisch-politieke boycot van Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid een punt van debat was tussen studentenraad en college van bestuur van de VU.

Posters, foto’s en leuzen

Jammer alleen dat er geen studenten waren bij de opening van de tentoonstelling. Het is natuurlijk ook een drukke dag, zo’n eerste collegedag, en iedereen is nog vol goede voornemens. Zelfs deze kleurige expositie trok niet direct studenten.

Het handjevol gekleurde banieren naast de aula trekt misschien ook niet direct de aandacht. Maar de oude posters, foto’s en leuzen zijn wel een bezoekje waard. Ze geven een inkijkje in de inzet van een steeds groter deel van de Nederlandse maatschappij in de strijd tegen de apartheid in Zuid-Afrika – al is er weinig aandacht voor de rol van de Nederlandse regering, die lang niets deed en volhield dat de apartheid een interne aangelegenheid was voor Zuid-Afrika.

Echte solidariteit

Oud-anti-apartheidsactivist Bart Luirink denkt dat de expositie kan helpen om tot een nieuw engagement te komen. “Hulp bij problemen bestaat tegenwoordig vaak uit oplossingen die wij in het westen bedenken”, zegt de hoofdredacteur van het op Afrika gerichte magazine ZAM. “Tijdens de antiapartheidsstrijd was er echt solidariteit met de mensen daar. Nederlanders keken hoe Zuidafrikanen streden tegen de apartheid en hoe ze daarbij konden helpen.”

Nog tot 12 september is de tentoonstelling te bezoeken.