Studenten krijgen speciale ruimtevaartcursus

Vier studenten uit de master human movement sciences doen volgende week mee aan een intensieve cursus van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Ze gaan kijken naar de gevolgen van ruimtereizen voor het lichaam.

“Het is niet goed voor je lichaam om in de ruimte te zijn”, zegt Linda Westra, een van de geselecteerde studenten voor de Human Space Physiology-cursus. “Op aarde heb je zwaartekracht, maar in de ruimte niet, waardoor je je spieren veel minder hoeft te gebruiken en ze heel erg verzwakken. Als een astronaut terugkomt op aarde, kan die bijna niks meer.”

In colleges en projectgroepjes gaan de studenten aan de slag met de vraag hoe je het lichaam het best kunt trainen om zo fit mogelijk de ruimte weer uit te komen. Voor de aanmelding moesten ze zich al verdiepen in de materie en een essay over het onderwerp schrijven. Alle vier de studenten van de VU die zich hadden aangemeld, zijn aangenomen.

Steeds interessanter

“Ik heb er echt zin in”, aldus Westra. “We zijn van dinsdag tot en met vrijdag in Keulen voor de cursus en hebben van half negen tot zes colleges. Ik was nog niet eerder heel erg met dit onderwerp bezig geweest, maar nu ik er meer in kom, vind ik het steeds interessanter om te weten hoeveel impact het op je lichaam heeft als je een tijdje in de ruimte zit.”

De studenten krijgen de cursus, accommodatie, ontbijt en een deel van de reiskosten vergoed door de ESA. Westra: “Tijdens de studie hebben we het nooit over dit over dit soort onderwerpen, daarom heb ik me aangemeld. Alleen over de lichamelijke gevolgen van de hele dag in bed liggen, wat vergelijkbaar is. En het leek me wel vet om een keer naar de ESA te gaan.”