Studenten geven zo e-mailadres in ruil voor een biertje

Dus zo gemakkelijk kom je aan e-mailadressen. Studenten gaven tijdens de introductiedagen zonder morren hun e-mailadres weg in ruil voor een biertje of ander drankje. Dat ondervonden de drie jonge ondernemers van de start-up Dime.

Het bedrijfje handelt in data en de oprichters onderzochten op de introductiedagen hoe gemakkelijk studenten hun e-mailadres weggeven en of ze beseffen wat daarmee gebeurt. Ruim 1200 studenten verruilden hun e-mailadressen voor wat drinken.

Liep storm

“We voerden ons onderzoek uit bij onder andere Uilenstede, verschillende parken en de Passengers Terminal Amsterdam en we hebben ook zeker studenten gesproken van de VU”, zegt Dime-oprichter Mariska van Bohemen. “Het liep alleen zo storm voor een gratis drankje dat het niet meer bij te houden was hoeveel studenten we in totaal hebben gesproken. Maar ik denk dat dat er zo’n 1350 waren.”

Volgens Van Bohemen wisten de studenten vaak wel dat bedrijven geld betalen voor e-mailadressen en dat daar dus volop in gehandeld wordt, maar ze doen er zelf niks tegen. “De een zei: ‘Ik kan het toch niet controleren’, de ander vond dat hij niks te verbergen had.” En stoppen met Facebook, Instagram of Snapchat was al helemaal niet aan de orde.

Datahandel

Dime verkoopt zelf ook persoonsgegevens aan bedrijven als uitzendbureaus, studentenverenigingen en verzekeringen. De start-up belooft studenten wel dat ze zelf kunnen bepalen welke gegevens ze willen delen. En als er een e-mailadres of telefoonnummer doorverkocht wordt, krijgt de student daarvoor betaald.

Van Bohemen: “De studenten vonden het een prettig idee om meer controle te hebben over welke gegevens doorverkocht worden en er geld mee te verdienen.” Maar ook haar bedrijfje kan niet voorkomen dat een datareus als Facebook gegevens doorverkoopt.