16 maart 2024

Studenten dubbel gepakt: straks ook nog betalen voor waterzuivering

Op kamers wonen wordt nog duurder als studenten straks de volle mep moeten betalen voor de zuivering van afvalwater. Die kant dreigt het op te gaan, waarschuwt de Delftse studentenvakbond VSSD.

De Delftse studentenvakbond VSSD verzet zich tegen plannen van het waterschap Delfland – waaronder behalve Delft ook delen van Den Haag en Rotterdam vallen – om de kwijtschelding van de zuiveringsheffing af te schaffen. Als de plannen doorgaan, zullen de andere waterschappen snel volgen, vreest de VSSD.

Helft kwijtschelden

Eenpersoonshuishoudens betalen het waterschap Delfland 94 euro per jaar voor de zuivering van afvalwater. Andere huishoudens, waaronder studentenhuizen, zijn 283 euro kwijt.

Studenten en anderen met een laag inkomen konden tot nog toe kwijtschelding krijgen, maar daar wil het waterschap Delfland vanaf, zegt voorzitter Ivo van der Horst van de VSSD. “Per januari 2016 wil Delfland nog maar de helft kwijtschelden en het jaar daarop niets meer.”

Meer lenen

Als de plannen doorgaan leidt dat ook bij veel studenten tot lastenverzwaring. “Ze zullen gedwongen worden om nog meer te lenen dan ze al doen, nu de basisbeurs is afgeschaft.” Hij verwacht dat studenten in heel Nederland er last van kunnen krijgen. “Insiders voorspellen dat dat andere waterschappen zullen volgen als Delfland het pad gebaand heeft.”

Corine Hoeben van de Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar het kwijtscheldingsbeleid van Delfland. Andere waterschappen zouden het voorbeeld van Delfland inderdaad kunnen volgen, denkt ze. “De overkoepelende Unie van Waterschappen is daar geen voorstander van, die willen dat de waterschappen hun sociale gezicht laten zien. Maar als er één schaap over de dam is…”

Honger geleden

Hoeben maakt zich vooral zorgen over de gevolgen voor bijstandsgerechtigden in de arme wijken van Rotterdam en Den Haag. “Die draaien aan het eind van de maand elk dubbeltje om en daar wordt soms echt honger geleden. Studenten hebben gewoonlijk meer mogelijkheden om zulke tegenvallers op te vangen. Het scheelt maar een tientje per maand.”

De VSSD gaat morgenochtend inspreken bij een vergadering van een commissie van het hoogheemraadschap Delfland. Op 19 november volgt het definitieve besluit.