19 maart 2024

Studenten betalen nog steeds veel te veel voor hun woning

Studenten betalen nog altijd te veel voor hun studentenwoning, stelt de Landelijke Studenten Vakbond. In sommige steden is de kamerhuur meer dan honderd euro te hoog.

Hoeveel mag een studentenkamer van tien vierkante meter met een gedeelde keuken en badkamer kosten? Het is al snel te veel, maar studenten stappen niet zo snel naar de huurcommissie.

Keihard aanpakken

Ze kennen hun rechten niet en dat is jammer, vindt de LSVb. Voorzitter Tom Hoven: “Huisjesmelkers blijven misbruik maken van de kamernood en de zwakke positie van studenten. Deze oplichters moeten keihard worden aangepakt.”

Met name in Amsterdam zou de kamerhuur de pan uit rijzen. Daar betalen studenten gemiddeld 160 per maand te veel – soms zelfs driehonderd euro. Ook in Leiden en Utrecht zijn kamers meer dan honderd euro te duur.

Niets te klagen

Die conclusie trekt de LSVb op grond van vragenlijsten die bijna drieduizend studenten hebben ingevuld op checkjekamer.nl. Op die website kunnen studenten controleren of hun huurprijs redelijk is volgens het puntensysteem voor huurwoningen.

Misschien doen studenten de check vooral wanneer zij vermoeden dat zij te veel huur betalen, oppert de LSVb zelf in het rapport. Dat kan de uitkomsten van het onderzoek vertekenen: je mist dan huurders die niets te klagen hebben.

Zestig euro teveel

Verder blijkt dat de meeste bezoekers van de website (meer dan tachtig procent) op kamers wonen bij een particuliere verhuurder. In werkelijkheid huurt ongeveer de helft van alle studenten bij een woningcorporatie. “Het is dus wel belangrijk hiermee rekening te houden bij de interpretatie van de cijfers”, aldus de LSVb.

Particulieren vragen gemiddeld meer dan zestig euro te veel huur voor kamers en vijftig euro te veel voor zelfstandige woningen. Studentenhuisvesters zouden ook te hoge prijzen rekenen voor hun kamers (zo’n 25 euro per maand), maar voor zelfstandige woningen vragen ze juist 85 euro minder dan zou mogen.