28 maart 2024

Student van het jaar combineert rechten met antropologische blik

Mediation vindt ze interessanter dan strafrecht. “Daarmee help je mensen echt op individueel niveau”, vindt masterstudent Eva de Jong (24), die de StudenTalentprijs 2017 krijgt.

De Jong is momenteel bezig met haar master rechten in twee afstudeerrichtingen: privaatrecht en transnational legal studies. Eerder al deed ze twee bachelors: rechten en antropologie. De combinatie van nevenactiviteiten waaruit een grote maatschappelijke betrokkenheid blijkt en haar evenwichtige persoonlijkheid, leverden De Jong de prijs op. Dat werd bekendgemaakt tijdens de opening academisch jaar vanmiddag.  De andere genomineerden waren masterstudent sociologie Maria Rast (28) en Juliette Huygen (26), die een researchmaster critical studies in art and culture doet. Alle drie zijn het kandidaten die goede studieresultaten hebben en een bijzondere sociale of culturele bijdrage aan de maatschappij leveren, stelt de jury.

Buurtmediator

De Jong is meer in mensen geïnteresseerd dan in regeltjes: ‘strafrecht is niets voor mij’, zegt ze in een interview met Advalvas dat volgende week verschijnt. Dat ontdekte ze tijdens een stage bij de afdeling Internationaal Strafrecht van het ministerie van Veiligheid en Justitie:  “Al kwam uiteindelijk iemand achter de tralies, aan het eind van de dag ging ik niet naar huis met het idee dat ik iemand geholpen had.”

Bij mediation (bemiddeling) had De Jong dat idee wel. “Een gesprek werkt vaak verzachtend.” Ze werkt als buurtmediator in Oud-West en draait als vrijwillig onderzoeker mee in een onderzoek naar piketmediation.

Sociale vaardigheden

De jury roemt De Jong als iemand die ‘haar sociale vaardigheden en nu al opgedane ervaring op een eigen persoonlijke manier combineert met een wetenschappelijke juridische én antropologische blik’.

Opgedragen aan vader

De Jong draagt de prijs op aan haar overleden vader, die boer was “en misschien wel een grotere studiebol dan ik”. Ook zei ze in haar dankwoord dat ze zich helemaal geen winnaar voelt, ooit misschien, als ze echt iets heeft bereikt. Maar nu vindt ze het nog veel te vroeg om zichzelf als winnaar te zien. De prijs bestaat uit een bedrag van vierduizend euro. Daarnaast wordt de winnaar gekoppeld aan een VU-alumnus die de student verder kan helpen op het gebied van haar interesse.