19 maart 2024

Minister van Onderwijs Jet Bussemaker met twee vluchtelingstudenten aan de VU

Steeds meer vluchtelingen naar universiteit

Steeds vaker vinden vluchtelingen hun weg naar hoger onderwijs en mbo. De stichting vluchtelingstudenten UAF kreeg vorig jaar 2.100 aanmeldingen: vijftig procent meer dan in 2015.

Bij het UAF kunnen vluchtelingen terecht voor hulp bij het kiezen van een studie, het vinden van een baan en financiële ondersteuning. Van de 2.100 die zich hadden aangemeld in 2016, kreeg iets minder dan de helft steun. Twee derde van de aanmelders kwam uit Syrië. Andere herkomstlanden zijn Iran, Irak, Eritrea en Afghanistan.

Niet iedereen die begeleiding krijgt kan direct plaatsnemen in de collegebanken. Van de ruim 2.400 studenten die het UAF vorig jaar in totaal begeleidde, werden de meeste van hen (1.113) alleen nog klaargestoomd voor het volgen een studie. Ze krijgen les Nederlands en andere voorbereidende vakken.

Universitair niveau

Van de studenten (912) volgde dertig procent een studie op universitair niveau, 46 procent op hbo-niveau en 24 procent op mbo-niveau. Vooral de studierichtingen informatica, techniek & exact, zorg en welzijn en economie waren in trek. Daarnaast begeleidde het UAF nog 437 afgestudeerden op weg naar de arbeidsmarkt.

Naar schatting doet een derde van alle hoger opgeleide vluchtelingen in Nederland een beroep op het UAF. De stichting wil in 2017 en 2018 telkens 1.500 nieuwe studenten aannemen.

Zie ook ‘De VU is erg multicultureel, ik voel me er veilig door’.