19 april 2024

SRVU grote winnaar verkiezingen

De SRVU is de grote winnaar van de studentenraadverkiezingen. Met 2046 stemmen haalde de studentenbond een overweldigende meerderheid. De VUSO wist 1191 stemmen te halen en de Bètapartij wist 1121 stemmen te scoren. 219 stemmers brachten een blanco stem uit.

Opkomst

De opkomst voor de verkiezingen was 19,74 procent van de stemgerechtigden. Dat was nipt meer dan vorig jaar toen 19,36 procent een stem uitbracht. Ondanks de zeer actieve wervingsmethoden van de partijen werd de gehoopte dertig procent niet gehaald.

Kiesdeler

SRVU-lijsttrekker Desiree Baaleman was de enige die de kiesdeler van 485 stemmen wist te halen. Dat deed ze, met 719 stemmen, zeer overtuigend. Ze is bijzonder opgetogen: “Ik heb keihard gewerkt om de kiesdeler te halen en dat is gelukt. En niet zo’n beetje ook.”

Vertegenwoordiging

Aangezien zowel de SRVU als de VUSO alleen vrouwelijke deelnemers heeft, is de ruime meerderheid van de raad vrouw. Alleen de Bètapartij wist drie mannen te leveren. Aan de wens van de Bèta’s om een goede vertegenwoordiging van alle faculteiten in de raad te hebben, is voldaan. Elk raadslid komt van een andere faculteit en geen enkele opleiding is dubbel vertegenwoordigd.

De geweldige kandidaten

Bij de facultaire studentenraadsverkiezingen schommelde de opkomst erg. Bij Bewegingswetenschappen was de opkomst 40,56 procent. Mogelijk kwam dat door de inzet van de kandidaten die zich ‘De geweldige kandidaten der Bewegingswetenschappen’ noemden. Bij Geesteswetenschappen was die slechts 15,34 procent.

Verrassing

De verkiezing leverde ook nog verrassingen op. Zo werden bij Sociale Wetenschappen twee studenten met voorkeursstemmen gekozen die eerder op een onverkiesbare plek stonden. “Zo zie je maar dat het loont om actie te voeren als je graag de raad in wilt”, zegt voorzitter van de Kiescommissie Willem-Jan Kortleven.