Speurtocht naar eerstejaars: de introductiedagen

Er zijn weinig zekerheden in het leven. Behalve deze: als je in de introductieweken ’s ochtends een activiteit organiseert, komen de eerstejaars te laat. Zware avond gehad, je weet toch.

Dus eigenlijk is het nog lovenswaardig dat de aardige mensen van studentenkunstvereniging Particolarte slechts 20 minuten op de stoep hoeven te wachten voordat ze hun speurtocht door de Jordaan kunnen beginnen. Zes van de zeven studentes gezondheid en leven zijn dan gearriveerd, de laatste komt nog wat later.

Anagram

De groep wordt in tweeën verdeeld en de teams moeten overal in de Jordaan cultuurgerelateerde opdrachten doen. Zoals ‘beeld een kop uit de krant uit’. En bedenk zoveel mogelijk anagrammen voor het woord Particolarte. Dat levert meteen een fanatieke google-actie op, want wat is eigenlijk een anagram? De hint per sms dat er over de uitkomst valt te steggelen, helpt ook niet. Want wat betekent steggelen eigenlijk?

Hoe dan ook, de zon schijnt, de Jordaan ligt er vriendelijk bij en iedereen heeft nog een goed humeur. Dus het team is vast van plan om de speurtocht af te maken. Anders dan de speurtocht die woensdag op de campus was. “We waren al een van de weinige groepjes die daar aan begonnen waren, niemand had meer zin.”

Geen zin

Even verderop, in het pand van debatvereniging Bonaparte, staat alles klaar voor de groep die zou komen om te leren debatteren. Maar goed, na veertig minuten wachten zijn studentes Amber en Illy er vrij zeker van dat hun groep niet komt. Volgens hen is het grootste probleem dat groepjes tegenwoordig een activiteit toegewezen krijgen en geen voorkeur meer mogen doorgeven. “Het zou kunnen dat er natuurkundestudenten zouden komen, die vinden debatteren vaak niet zo leuk.” Toch een gemiste kans meent Illy: “Als je een student natuurkunde hebt die het wél leuk vindt, heb je meteen een wereldkampioen te pakken.” Hoe dan ook: dit betekent meer koekjes voor de volgende groep die voor een uur op het programma staat.

Lanx

Ook studentenvereniging Lanx heeft last van een mismatch. Het VU-corps heeft vandaag lasergamen en Fifa-gaming in de aanbieding. Mogelijk omdat de vereniging een klein vrouwenoverschot heeft en graag wat mannelijke studenten voor de na-inschrijving wil trekken. Jammer alleen dat ook zij een groep Gezondheid en leven op visite hebben, waar tegenover elke man drie vrouwen staan. Die dus allemaal verveeld op de grond hangen, met hun rug naar de computerschermen.

Eerstejaars Caily is wel al aan het gamen. “Ik speel die thuis af en toe met mijn zus.” Lasergamen had ze leuker gevonden, maar vanwege een probleem met de vloer kan dat pas later op de dag. Medestudent Raoul is ook nog niet overtuigd van de noodzaak om lid te worden. “Ik wil me eerst richten op mijn studie. Dan zie ik wel verder.”