Sociale Wetenschappen wil miljoen euro terug

De faculteit Sociale Wetenschappen wil een miljoen euro terug van het college van bestuur. Dat zei decaan Anton Hemerijck bij zijn afscheid vrijdag 10 januari.

“Ik heb als bestuurder een grote fout gemaakt. Toen ik in 2009 net was aangetreden had de faculteit een grote financiële meevaller. Dat kwam doordat er extra veel studenten afstudeerden voor een laatste kans op de doctorandustitel in plaats van het nieuwe masterdiploma. Dat leverde ongeveer een miljoen euro op. Dat geld is in de financiële reserve gestopt. En nu mogen we er van het college van bestuur niet meer aankomen. Want het hoort bij de reserve van de hele universiteit. Nu roep ik het college op dat geld terug te geven, want de faculteit heeft het nu hard nodig”, aldus Hemerijck, die hoogleraar wordt aan de London School of Economics.

Geen cadeautje

Maar de voorzitter van het college van bestuur Jaap Winter die bij het afscheid aanwezig was, wilde zo’n gul cadeau niet toezeggen. Wel prees hij Hemerijck voor zijn tomeloze inzet als decaan.

Trage besluitvorming

Hemerijck zei dat het decanaat hem niet alleen maar was welgevallen. “Soms leek het wel of ik een achtbaan zat.” Ook heeft hij de indruk opgedaan dat managers wel belangrijk, maar niet populair zijn, zeker niet bij de VU. “Veel wetenschappers zijn best conservatief. Ze houden niet van veranderingen in hun eigen omgeving.” Dat leidt tot trage besluitvorming, is zijn ervaring. Hij noemde als voorbeeld de oprichting van een Amsterdams centrum voor Europese studies. Hij dacht dat bij zijn aantreden wel binnen jaar rond te hebben samen met zijn UvA-collega Jonathan Zeitlin, maar het heeft meer dan vier jaar geduurd. Op 22 januari opent het Access Europe Centrum eindelijk de deuren.

Onderzoek in de steigers

Hij kijkt niet alleen in somberheid terug. Hij wees erop dat het bestuur van de VU ook relatief veel geld aan de sociale wetenschappen heeft gegeven om het onderzoek op een hoger plan te brengen, wat er nu goed bijstaat bijvoorbeeld in het Talma Institute for the study of Work, Care and Welfare.

Prijzenfestival

Hemerijck nam afscheid op de nieuwjaarsbijeenkomst van de faculteit waar traditioneel een waar prijzenfestival plaatsvindt. Christian Burgers won de onderzoeksprijs, Naná de Graaff werd onderscheiden voor haar dissertatie. Moos Pozzo en Joukje Swinkels schreven de beste scripties.

Nieuwe decaan

Op die dag werd ook bekendgemaakt dat Karen van Oudenhoven-van der Zee per 1 april de nieuwe decaan wordt.