29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Slaan op de kop-van-Jet

De Landelijke Studentenvakbond protesteerde gisteren met een ludieke actie bij de ingang van het Binnenhof tegen het nieuwe leenstelsel in het hoger onderwijs. Voorbijgangers konden slaan op de kop-van-Jet: hoe hoger de kogel komt, hoe lager de studieschuld.

Kermisattractie

Journalisten, jongeren, maar ook Kamerleden van de oppositie kwamen op de kermisattractie af. LSVB-voorzitter Jorien Janssen, komt net boven de 35 duizend uit. SP’er Jasper van Dijk en PVV’er Harm Beertema komen beiden even hoog: 25 duizend euro. Carola Schouten (ChristenUnie) slaat niet, maar is nog altijd tegen het afschaffen van de basisbeurs.

Van de voorstanders komt alleen Paul van Meenen (D66) langs. “Er kan alleen een nieuw stelsel van studiefinanciering komen als dat sociaal en toegankelijk is”, stelt hij, “en als het reizen voor studenten gegarandeerd is en studenten meer te zeggen krijgen aan de universiteiten en hogescholen.”

Ridicuul plan

Naar verluidt zijn GroenLinks en D66 zo goed als akkoord met het afschaffen van de basisbeurs, maar de LSVb is tegen. “Dit is een duidelijke stap in de verkeerde richting, een leenstelsel heeft onacceptabele gevolgen”, zei Janssen gisteren. “We willen de partijen verzoeken om met dit ridicule plan te stoppen nu het nog kan.”

Het akkoord tussen coalitiepartijen VVD en PvdA en GroenLinks en D66 is volgens bronnen bijna rond. Als de fractievoorzitters en minister Bussemaker er samen uitkomen, moet vandaag duidelijk worden hoe het nieuwe leenstelsel er precies uit gaat zien.