19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

SGP wil af van prestatieafspraken

Weg met de prestatieafspraken, zegt de SGP in het voorlopige verkiezingsprogramma. En doe ook iets aan die wildgroei van plannen, agenda’s en beleidsinstrumenten die wetenschap en onderwijs in hun greep houden.

De Staatkundig Gereformeerde Partij wil dat de overheid meer afstand gaat houden. De bekritiseerde prestatieafspraken moeten van tafel, schrijft de partij in het vandaag gepresenteerde verkiezingsprogramma.

De manier waarop onderzoeksgelden nu worden toegekend, vindt de SGP “onbevredigend.” Universiteiten zouden meer geld moeten krijgen om vrij onderzoek te doen.

Onderwijsinzet

Wel wil de partij dat onderwijs en onderzoek meer verweven raken. NWO moet bij het beoordelen van onderzoeksvoorstellen van hoogleraren en lectoren strenger kijken hoe zij zich voor het onderwijs inzetten.

De partij mengt zich ook in de discussie over de financiering van technische universiteiten, maar kiest een hele andere koers. Geesteswetenschappen zouden juist, gezien hun belang, vaker in de prijzen moeten vallen bij het verdelen van onderzoeksgelden.

Universitaire leraren

Ook schenkt de partij extra aandacht voor de lerarenopleidingen: die verdienen “bijzondere zorg”. De SGP sluit aan bij het pleidooi van minister Bussemaker gisteren: strenge eisen bij de instroom van de lerarenopleidingen zijn een “must”. En wie les wil geven aan havo- of vwo-klassen, moet bij voorkeur universitair diploma op zak hebben.

De SGP is een kleine partij maar was de afgelopen jaren belangrijk bij het zoeken naar een meerderheid in de Eerste Kamer.