Secretaresses zijn boos

De facultaire secretaresses zijn ontevreden over de lopende reorganisatie van hun domein. “We zijn het zat”, zei Tineke Reus namens hen bij een vergadering van de ondernemingsraad met het college van bestuur op 19 februari.

In een open brief, die Reus bij de vergadering voorlas, zeggen de secretaresses dat de VU veel te laat is begonnen met de beloofde bijscholing en professionalisering van secretaresses. Daar dreigen ze nu door de reorganisatie de dupe van te worden. Alle lagere secretaressefuncties beneden functieniveau 2 worden namelijk geschrapt. Er komen wel nieuwe vacatures, maar dan moeten de mensen die daarop solliciteren voldoende gekwalificeerd zijn voor dat werk. Door de reorganisatie dreigen 17 van de ongeveer honderd facultaire secretaresses boventallig te worden, met name bij Aard- en Levenswetenschappen (7) en Psychologie en Pedagogiek (6).

Bijscholing komt alsnog

Rob Neutelings, die namens het college van bestuur de reorganisatie begeleidt, trok het boetekleed aan. “We hebben inderdaad veel vertraging opgelopen bij het opzetten van de secretaresseacademie, maar die begint nu goed op gang te komen.” Hij verwacht dat nagenoeg alle boventallige secretaresses mede dankzij de bijscholing binnen de VU aan het werk kunnen blijven.

OR eist baangarantie

De ondernemingsraad wil dat alle met ontslag bedreigde secretaresses een baangarantie krijgen. De raad wijst ook op het sociale belang van facultaire secretaresses. “De secretaresse functioneert als aanspreekpunt voor nieuwe medewerkers, gasten en studenten. Dit maakt dat men zich welkom voelt op een afdeling en draagt bij aan een prettige werksfeer en dat is in het belang van alle medewerker.’’

Het bestuur neemt maandag 24 februari een besluit over de voorgenomen reorganisatie.