Roeiers maken zich op voor hun koningsnummer

Voor R.S.V.U. Okeanos is het zondag de dag van de waarheid. Op Eerste Paasdag is het tijd voor de 132ste Varsity. Dé studentenwedstrijd waar heel roeiend Nederland naar uitkijkt.

Wat de 100 meter is bij atletiek en de 1500 meter bij het schaatsen, dat is Varsity de Oude Vier met stuur voor het studentenroeien. “Het is ons koningsnummer”, zegt Okeanos-praeses Hanneke Wind. “Dit is de wedstrijd met de meeste traditie binnen het studentenroeien. Elke vereniging stuurt hier zijn beste roeiers naartoe.”

Vijfde plaats

Ramon Vogelzang (midden) – weliswaar geen VU-student, maar actief op de HvA – behoort al een tijdje tot de beste roeiers van Okeanos. Zondag mag hij voor de vierde keer aantreden tijdens Varsity. Zijn beste resultaat boekte hij vorig jaar met een vijfde plaats. “Het doel is om dat dit jaar weer te verbeteren. Maar dat is niet mijn verwachting. Een paar van ons doen namelijk mee aan het WK onder de 23. Dat is hun hoofddoel, Varsity is hun tussendoel.”

Debuut

Waar Vogelzang de ervaren rot is, geldt voor geneeskundestudent Jurgen Toennaer (tweede van rechts) dat hij zijn debuut maakt in de Oude Vier. Wel was hij twee jaar terug al aanwezig op Varsity in de Jonge Acht en daarna was hij al aanwezig als toeschouwer, dus hij weet wat hem te wachten staat. Toch is hij verrast door de aandacht die hij krijgt. “Heel veel mensen feliciteren me. Zelf voel ik nog niet veel extra spanning, maar misschien dat dat twee dagen voor de wedstrijd wel anders is.”

Houten

De wedstrijd vindt plaats in Houten op het Amsterdam-Rijnkanaal. De boten bevatten vier roeiers en een stuurman. Tijdens de voorrondes moet er twee kilometer worden afgelegd en in de finale komt er nog een kilometer bij. Dat Okeanos met de zege aan de haal ging, is alweer een tijd geleden. In 1989 roeide de VU-vereniging zich naar haar enige overwinning.

Mocht Okeanos 26 jaar na dato nog eens winnen, dan zijn daar wel plichten aan verbonden. De winnaars moeten volgens de traditie een kroegjool organiseren, waarop alle teams welkom zijn. Overigens kwam het winnende team van Varsity Oude Vier de voorbije jaren wel steeds uit Amsterdam. ASR Nereus ging de afgelopen vier keer met de eer aan de haal.