27 maart 2024

Rector: “VU investeert geen cent in de Koepel”

Rector Subramaniam wil graag in gesprek over een mogelijke medewerking aan het University College in Haarlem. Maar betalen doet hij niet.

De VU doet al mee aan het Amsterdam University College (AUC). Waarom dan nog een tweede College?
“Even voor de helderheid: we verkennen de mogelijkheid om mee te werken aan een University College in de Koepel in Haarlem. Dat betekent alleen dat we open het gesprek ingaan. We hebben niets toegezegd. Daarbij stellen we enkele eisen. Zo moet de inhoud van het voorstel interessant zijn. Daar wordt aan voldaan. En onze tweede eis is dat dit University College complementair moet zijn aan het AUC. Het moet dat college niet kannibaliseren.”

Hoe verschilt dit nieuwe plan van de opzet van het AUC?
“Het Haarlems programma zal zich meer richten op bildung, kunst, cultuur en ondernemen. Dat verschilt van het AUC, met meer een bètaprofiel. Het University College Haarlem vindt diversiteit van de studenten ook belangrijk. Dat spreekt ons als VU erg aan. Gelijke kansen en toegankelijk onderwijs voor iedereen vinden we belangrijk.”

Is dit niet een financieel gevaarlijk plan voor de VU?
“Wij gaan financieel niet bijdragen. Geen cent. Punt. Misschien dat we docenten zullen leveren, maar ook die zullen ze moeten betalen. Het University College Haarlem zal zich helemaal zelf moeten bedruipen. Wij zullen, als het plan doorgaat, vooral helpen met het opzetten van het programma, in samenwerking met de Open Universiteit. Het gaat dus om onze ervaring en onze intellectuele inbreng.”

Waarom zou de VU hier eigenlijk aan meewerken?
“Er komen relatief weinig studenten vanuit die regio naar de VU. Dit zou helpen om onze zichtbaarheid in Haarlem te vergroten. Haarlem is een interessante regio met veel musea en zelfs een conservatorium, dat past ook bij het inhoudelijk profiel van de opleiding. We hopen dat de samenwerking alle drie de partijen iets brengt. De Open Universiteit is een voorloper op het gebied van digitale onderwijsinnovatie en vernieuwing. Daar hopen we ook iets van op te steken.”