28 maart 2024

Rechter: studenten mogen vertrouwen op mail docent

Een student bedrijfseconomie heeft een rechtszaak gewonnen van de Hogeschool van Amsterdam. Hij had geen negatief bindend studieadvies mogen krijgen, omdat zijn docent hem een verkeerd cijfer had gemaild.

Herkansing

De eerstejaars student dacht dat hij met de hakken over de sloot zijn eerste jaar was doorgekomen. Zijn docent had hem gemaild dat hij de herkansing van het vak commerciële economie had gehaald. Maar in augustus 2013 kreeg hij de schrik van zijn leven: hij ontving toch een negatief bindend studieadvies en moest de opleiding verlaten.

Fout

Het cijfer dat de docent had gemaild bleek niet te kloppen. De docent had nog een poging gedaan zijn fout te herstellen, maar adresseerde een tweede e-mail met het juiste cijfer verkeerd. Tegen de tijd dat de student erachter kwam dat hij in zijn eerste jaar slechts 47 studiepunten had gehaald in plaats van de benodigde vijftig, waren alle herkansingen al geweest.

Eigen schuld

Dus vroeg de student om een extra mogelijkheid. Dat verzoek werd door de opleiding afgewezen: het juiste cijfer stond namelijk in het administratieve systeem SIS, dus de student had kunnen weten dat zijn docent een fout had gemaakt. Eigen schuld dus. De eerstejaars ging in beroep bij de hogeschool, maar die hield voet bij stuk.

Geen controle

De rechter van het College van beroep voor het hoger onderwijs (cbho) veegt nu de vloer aan met die beslissing. Studenten mogen ervan uitgaan dat docenten de juiste cijfers mailen, aldus de rechter. Ze hoeven niet elke keer weer te controleren of alles klopt.