19 april 2024

Rechtenstudenten bakken magische wortelcake

Honderd euro ophalen voor stichting Move. Dat is het doel dat de Reiscommissie 1-2 van het QBDBD (de juridische faculteitsvereniging) zichzelf heeft gesteld voor de Marokkaanse baking-sale. Het lijkt wat ambitieus aan het begin, als er even na twaalf nog geen klant te bekennen is bij hun zoetwarenstalletje in het Initium, waar de rechtenfaculteit is gevestigd. “Maar straks is het pauze, dan wordt het drukker.”

Het QBDBD krijgt gelijk. Want nadat de eerste zelfgemaakte Marokkaanse donut de toonbank verlaat (“Hij is wel minder zoet dan ik had verwacht”), komt de verkoop op gang. Zelfs de medewerkster van de naastgelegen Sodexo haalt een gebakje bij de eenmalige concurrent. “Het is immers voor een goed doel.”

Samenwerking

Marija Cvejic, Whitney van Bruggen, Lucelotte Willems, Max de Vreede, Deniz Devici en Amy van der Maat sloofden zich de voorbije dagen uit in de keuken voor Move, die zich inzet voor het beheer, behoud en de restauratie van het rijdende en varende erfgoed van de regio Amsterdam.

“QBDBD en stichting Move hebben een samenwerkingsverband en dus moeten alle commissies iets doen voor stichting. Wij wilden iets koppelen aan onze reis naar Marokko. Bij Marokko denken wij al gauw aan eten, dus dan is een baking-sale logisch. We hadden natuurlijk ook een danscursus kunnen doen, maar of mensen daar nou op zitten te wachten… Bovendien moesten we dan eerst zelf een cursus volgen.”

Heel Holland Bakt

Naast de donuts ligt er ook 1001 Nachten-spekkoek en er is Marokkaanse thee. Zelf waag ik me aan de Magische Wortelcake, die bijzonder goed smaakt. “Die is gemaakt door Deniz”, zegt Cvejic. “Deniz kan echt lekkere dingen maken. Bij vergaderingen brengt hij vaak allemaal lekkere dingen mee.”