29 maart 2024

Promovendi werven ton voor voetbalanalyse

Bruno Dagnino en Enzo Angilletta kennen elkaar als promovendi neurowetenschap bij de Vrije Universiteit. Samen richtten de Argentijnen het bedrijf Metrica Sports op. Het bedrijf, dat zich richt op data-analysestartup, heeft nu een kapitaalinjectie van een ton opgehaald.

Analyses

De injectie is belangrijk voor Metrica Sports. “We willen ons product blijven ontwikkelen”, zegt Dagnino tegenover startupjuncture.com. “We leveren een platform dat video- en data-analyses zo integreert, dat coaches automatisch de fouten in een wedstrijd kunnen identificeren. Omdat de resultaten visueel worden gebracht, kunnen coaches eenvoudig alles uitleggen.”

Vitesse

Afgelopen jaar zette het bedrijf belangrijke stappen. Eerst werd Eredivisionist Vitesse gestrikt als testklant, waarna het Spaanse FC Villareal de eerste betalende klant werd.

Algoritmes

Vooral data-analyses komen razendsnel op in de voetballerij. Het bekendste voorbeeld is het Deense FC Midtlylland. De club stevent met een enorme voorsprong af op de eerste landstitel uit de historie. Sinds dit seizoen is Matthew Benham eigenaar van de club. De Brit werd rijk dankzij het vele gokken op sportwedstrijden, waarbij hij gebruik maakte van statische modellen en algoritmes.