27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Projectleider: “Invoering Canvas zal op rolletjes lopen”

De VU heeft een nieuwe digitale leeromgeving: Canvas. De invoering gebeurt in één keer universiteitsbreed aan het begin van dit academische jaar. Projectleider Walter Groen verwacht geen grote problemen.

Waarom is Canvas beter dan Blackboard? “Voor de aanbesteding hebben panels van docenten en studenten verschillende systemen getest en Canvas bleek het meest gebruiksvriendelijk. Bovendien is het vrij flexibel. Je kunt er allerlei applicaties aan koppelen. Een voorwaarde was ook dat de VU en de UvA hetzelfde systeem zouden aanschaffen, zodat docenten en studenten van beide instellingen makkelijk kunnen samenwerken.”

De VU voert het systeem in één klap in. Is dat niet vragen om problemen? “We zijn al vanaf januari bezig met de implementatie. Duizenden docenten hebben een training gevolgd en zijn al een paar maanden bezig hun onderwijs voor te bereiden in Canvas. We wilden het in één keer doen om te voorkomen dat het een zoekplaatje zou worden. Dat het ene vak nog Blackboard gebruikt en het andere al op Canvas staat is verwarrend voor studenten en docenten. Natuurlijk zullen er kinderziekten voorkomen. Een groot voordeel is dat we zelf geen extra aanpassingen aan het systeem hebben toegevoegd. Het staat kant en klaar in de cloud. Andere universiteiten in Nederland gebruiken het al, zonder noemenswaardige problemen. Ik verwacht dat alles aan de VU op rolletjes loopt. Bovendien heeft elke faculteit een Canvas-contactpersoon die kan bijspringen bij problemen en er is deskundigheid bij de servicebalie.”

Vorig jaar was er aan de UvA een veiligheidslek in Blackboard. Hoe veilig is Canvas? “Tijdens de selectie van het nieuwe systeem en tijdens de implementatie is hier veel aandacht voor geweest. Deskundigen binnen en buiten de VU hebben ernaar gekeken en het goedgekeurd. Zo zijn duidelijke afspraken gemaakt met de leverancier van Canvas om ervoor te zorgen dat de gegevens veilig worden verwerkt. We hebben ook nog een bedrijf ingehuurd om de veiligheid van het systeem te testen. Hieruit zijn nog een paar punten naar voren gekomen die wij inmiddels hebben aangepast.”

Maar elk systeem in de cloud is toch te hacken? “Honderd procent zekerheid heb je nooit. Maar dit systeem krijgt om de drie weken automatisch een update om mogelijke lekken en problemen voor te zijn. En er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de gebruikers. Bepaalde data moet je niet op Canvas zetten. Zo mogen er geen gegevens van patiënten op staan en geen eindcijfers van een vak. Dat laatste moet via VUnet, dat overigens goed communiceert met Canvas.”