19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Knoek van Soest tijdens zijn presentatie

Prijs voor onderwijs als game

Docent bewegingswetenschappen Knoek van Soest heeft een onderwijsprijs van 5000 euro gewonnen, de KnowVU Award voorjaar 2017. Hij was een van de vier inzenders voor de award die voor de vierde keer werd uitgereikt.

Met het geld van de prijs kan Van Soest zijn cursus biomechanica verder ontwikkelen. Voor dat vak moeten studenten veel vaardigheden oefenen . Maar de studenten oefenden niet zo veel, terwijl ze dat toch gewoon op de laptop konden doen.

Bonuspunten

Van Soest merkte wel dat veel studenten graag games spelen, dus bedacht hij elementen uit games om aan zijn oefeningen toe te voegen. Zo kunnen studenten bonuspunten verdienen voor bij het tentamen als ze de oefeningen goed maken. En hij voerde verschillende levels in, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de oefenstof.

Deze aanpak bleek een deel van de studenten beter te motiveren de oefeningen ook daadwerkelijk te maken. Van Soest wil deze aanpak nu verder ontwikkelen, bijvoorbeeld door het inrichten van een Hall of Fame, waar studenten met de hoogste scores in worden opgenomen. Volgens de jury die de Know VU Award uitreikte, kan deze aanpak ook bij andere vakken en faculteiten worden toegepast.

Duizend euro

Op de bijeenkomst werden ook drie projecten gepresenteerd die een zogeheten grassrootssubsidie van duizend euro kregen voor het gebruik van ict-toepassingen in het onderwijs. Hier kwam docent microbiologie Mathijs Bergman van Aard- en levenswetenschappen ook met een idee voor ‘gamification’ van zijn vak.