27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Prijs voor bacheloronderzoek naar betere diagnose kanker

De landelijke prijs voor bacheloronderzoek is gewonnen door Rogier Wildeboer van de Universiteit van Twente. Hij maakte beelden scherper die gebruikt worden voor de diagnose van bijvoorbeeld borstkanker.

Met de cheque van 1500 euro die de student biomedical engineering woensdag won, wil hij waarschijnlijk in het buitenland gaan studeren. “Ik ben helemaal overdonderd, ik wist niet eens dat er geld aan de prijs verbonden was”, zegt Wildeboer.

Soort röntgenfoto’s

De jury prees niet alleen zijn onderzoek waarin hij foto-akoestische beelden – een soort röntgenfoto’s – iets gedetailleerder maakte. Wildeboer kreeg ook complimenten voor de manier waarop hij zijn bevindingen op een begrijpelijke manier presenteerde.

De tweede prijs, duizend euro, ging voor het eerst naar een hbo-scriptie. Margot de Roon en Nicole Toussaint, afgestudeerd bij voeding en diëtetiek van de Hogeschool van Amsterdam, ontdekten een verband tussen ondervoeding bij ouderen en een sterk afgenomen reuk- en smaakvermogen.

Seksvampier

De organisatoren hoopten dit jaar op meer hbo-scripties, maar net als voorgaande jaren waren de wo’ers veruit in de meerderheid. Tussen de 67 bachelorscripties die dit jaar geselecteerd werden, zat er slechts één van een hogeschool, die dus wel meteen in de prijzen viel.

Alix Rübsaam, studente Engels van de Universiteit van Amsterdam, won de publieksprijs en kreeg een cheque van vijfhonderd euro. Haar onderzoek ‘The importance of not being a sex vampire’, een literatuuronderzoek naar angst bij mensen in de Victoriaanse literatuur om terug te veranderen in dieren, had de mooiste poster. Omdat Rübsaam geen data had om te presenteren, maakte ze een strip over haar onderzoeksresultaten.

Toekomstig onderzoekstalent

De prijzen werden dit jaar voor de derde keer uitgereikt op de ‘Student Research Conference’, een idee van universiteitenvereniging VSNU en de Roosevelt Academy. Ze zijn in het leven geroepen om toekomstig onderzoekstalent van Nederland en Vlaanderen in het zonnetje te zetten.

Vorig jaar ging de eerste prijs naar een studente van het Utrechtse university college. Zij onderzocht het effect van vooroordelen op haar medestudenten. Aanleiding voor haar onderzoek waren uitspraken van de latere minister Plasterk, die university colleges in een column ‘crèches voor rijkeluiskinderen’ noemde.