26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Op naar het WK synthetische biologie

Welke student wordt wereldkampioen synthetische biologie? In oktober vindt op de VU de voorronde plaats van de iGEM-competitie, het WK synthetische biologie voor studenten. Twee computerdeskundigen van het Amsterdamse team vertellen over hun voorbereidingen. Matias Mendeville (25, links op foto) en Maarten Slagter (24) maken sinds mei werkweken van zestig uur. Maarten: “Volgende week is de deadline. Ik heb vannacht tot half vier doorgewerkt. Ik ben gelukkig nog naar Lowlands geweest, maar verder heb ik geen vakantie gehad deze zomer.”

Synthetische biologen gebruiken genetisch materiaal voor het ontwerpen van nieuwe biologische systemen. Maarten spreekt over een ingenieursperspectief op de biologie. “Je kijkt hoe je bestaande biologische concepten kunt gebruiken om biologische machines te maken.” De synthetische biologie kan bijdragen aan voedselveiligheid, bestrijding van milieuvervuiling en de ontwikkeling van medicijnen.

Biologische geheugenmodule

iGEM wordt georganiseerd door het Massachusetts Institute of Technology. Wereldwijd doen er 200 universitaire teams mee. Het Amsterdamse team werkt aan een biologische geheugenmodule in E-coli die gebruikt maakt van het van nature voorkomende epi-genetische fenomeen van DNA-methylatie. Het zogeheten Cellulaire Logboek slaat daarmee signalen op die de bacterie heeft waargenomen in zijn omgeving. Ook de synthetisch bioloog Drew Endy heeft zich aan een geheugenmodule gewaagd. Trots vergelijken de studenten de resultaten. “Hij is een paar jaar bezig met onderzoek naar geheugenmodules en kan nu nog maar één signaal registreren. Wij kunnen na een paar maanden al twee signalen registreren en denken het nog verder uit te kunnen bouwen.”

Rolverdeling

Maarten en Matias maken computermodellen die aangeven of een experiment daadwerkelijk kan gaan werken. Dat bespaart tijd in het lab, waar de experimenteel geschoolde teamleden Tania Quirin, Glenn Groenewegen en Ernst Bank dna-stukjes in elkaar knutselen om ‘biobricks’ te maken. Biobriocks zijn stukjes dna die uit organismen zijn geknipt om nieuwe functies toe te voegen aan micro-organismen. Maarten Reijnders, tevens computerdeskundige, bouwt softwaretools om onderzoekers in staat te stellen de nieuwe biobricks voor andere doeleinden te gebruiken. In de toekomst zou de geheugenmodule kunnen helpen bij de bestrijding van milieuvervuiling door gevaarlijke stoffen te detecteren. “Maar dat is nog echt toekomstmuziek”, benadrukt Matias.