29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Onderwijswoordvoerders PvdA halen Kamer niet

De meeste onderwijswoordvoerders in de Tweede Kamer zijn blij met de verkiezingsuitslag van gisteren. Maar bij de PvdA zijn ze zwaar aangeslagen: geen van hen keert terug.

De officiële uitslag laat nog even op zich wachten, maar inmiddels staat vast dat de meeste onderwijswoordvoerders van de politieke partijen zullen terugkeren in de Tweede Kamer.

Minister worden

De VVD is opnieuw de grootste partij met 33 zetels. Kamerlid Pieter Duisenberg is verheugd over de uitslag.  “Het midden is sterk vertegenwoordigd, dat vind ik goed.” Wel betreurt hij het grote verlies van coalitiegenoot PvdA. “Ze hebben het enorm goed gedaan, ook voor hun achterban. De partij heeft het land samen met ons uit de crisis geleid.”

Wil hij onderwijsminister te worden? “Ik ambieer alles waar ik meer impact kan hebben. Onderwijs is een waanzinnig gaaf en superbelangrijk beleidsonderdeel.”

Teleurstelling

De PvdA-Kamerleden waren vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar, maar uitten hun teleurstelling op Twitter. Geen van de onderwijswoordvoerders is herverkozen. Woordvoerder hoger onderwijs Amma Asante, nummer 36 op de kieslijst, schreef: “Vreselijk wakker worden vandaag. Hier was ik bang voor. Veel werk te doen.”

Mei Li Vos, nummer 32 op de lijst en woordvoerder wetenschapsbeleid, hield het eveneens kort. “Mijn werk is afgelopen”, twitterde ze. Ook Mohammed Mohandis, een van de drijvende krachten achter het compromis over de invoering van het nieuwe leenstelsel, stond met nummer 21 te laag op de lijst. “Moedig voorwaarts”, twittert hij en dankt iedereen die hem heeft gesteund.

Meeste stemmen

De ChristenUnie behaalt vijf zetels. “Dit is een feestje waard. We hebben in absolute aantallen nog nooit zoveel stemmen gehad,” zegt Kamerlid Eppo Bruins, nummer vijf op de kieslijst. Het is niet ondenkbaar dat de VVD voor de christelijke partij kiest om aan een meerderheid te komen in de Tweede Kamer. Dat zou de CU niet afwijzen, zegt Bruins. “We lopen nooit weg voor onze verantwoordelijkheid.”

De ChristenUnie is samen met het CDA voorstander van een terugkeer van de basisbeurs. Bruins: “Dat is nog steeds een belangrijk thema voor ons. Mochten we straks met het CDA aan tafel komen te zitten, dan komt dat onderwerp zeker ter sprake.”

Maar erg waarschijnlijk is een herinvoering van de basisbeurs niet: D66 en VVD, die deel uitmaakten van de ‘leenstelselcoalitie’ waar ook GroenLinks en de PvdA toe behoorden, zullen een dergelijke hervorming niet willen terugdraaien.

Plekken verdelen

GroenLinks is eveneens blij met de uitslag. De partij gaat voorlopig van vier naar veertien zetels. Spannend voor Lisa Westerveld, nummer veertien op de kieslijst en tot voor kort woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond. Het is niet onlogisch dat zij de onderwijsportefeuille op zich zal nemen.

“Daar zet ik wel op in”, zegt Westerveld. “Ik hoorde dat veel mensen uit het onderwijsveld op mij hebben gestemd, dat is fijn om te horen.” De komende weken zullen het uitwijzen: dan wordt er binnen de partij overleg gevoerd over de te verdelen plekken.

Ook voor het ervaren SP-Kamerlid Jasper van Dijk – nummer veertien op de kieslijst – is het nog even nagelbijten. Zijn partij staat op veertien zetels in de voorlopige verkiezingsuitslag. Hij was niet bereikbaar voor commentaar.