19 april 2024

Onderwijsbond maakt zich zorgen over particuliere scriptiebegeleiding

De Algemene Onderwijsbond maakt zich zorgen over de opmars van bureaus die studenten helpen met hun scriptie. “Scriptiebegeleiding is een taak van hogescholen en universiteiten”, vindt bestuurslid José Muijres.

Scriptiebureaus hebben de laatste jaren een enorme vlucht genomen, concludeert het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Bij de Kamer van Koophandel staan 47 bedrijven ingeschreven die studenten helpen met feedback, faalangsttrainingen of schrijfcursussen hun allerlaatste proeve van bekwaamheid af te ronden. Dat is hard nodig, volgens de afstudeerbegeleiders; sommige studenten hebben nooit de basisregels geleerd voor het schrijven van een scriptie.

In de spiegel kijken

AOb-bestuurlid Muijres maakt zich zorgen: “In principe moet een student aan het einde van zijn opleiding in staat zijn om zelf een scriptie te schrijven. Uiteraard hoort begeleiding van docenten daar bij.” Maar ze wil de zwartepiet niet alleen bij instellingen neerleggen: “Natuurlijk zijn er opleidingen waar docenten te weinig tijd hebben, of nemen, voor scriptiebegeleiding. Tegelijkertijd mag je de vraag stellen of een student die moeite heeft met zijn scriptie niet wat langer in de spiegel moet kijken: misschien denkt hij te licht over de klus, of heeft hij enorme haast uit angst voor een oplopende studieschuld.”

Verbieden gaat te ver

Sommige onderwijsinstellingen verbieden hun studenten om voor begeleiding bij een scriptiebureau aan te kloppen, maar dat gaat Muijres te ver. “De omvang van de markt toont voor mij wel aan dat het hoger onderwijs kritischer moet zijn naar studenten voordat ze aan hun scriptie beginnen. Tegelijkertijd moeten we nog eens goed nadenken over de vraag hoe het kan dat externe afstudeerbegeleiding zo’n vlucht neemt in Nederland.”