19 april 2024

Onafhankelijke commissie gaat reorganisatie FALW toetsen

Er komt een onafhankelijke commissie om te toetsen of het proces naar de reorganisatie van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen (FALW) naar behoren is verlopen. Dat is één van de toezeggingen die het college van bestuur heeft gedaan om de rechtszaak af te blazen die de ondernemingsraad had aangespannen.

De zaak was voor vandaag gepland, maar vanmorgen maakte de or bekend dat ze niet doorzette. “Omdat het college ons zwart op wit toezegt dat de afdeling aardwetenschappen voor tenminste vijf jaar blijft bestaan”, aldus de kersverse or-voorzitter Jelly Reinders. De levensvatbaarheid van aardwetenschappen na de forse reorganisatie was een van de grote punten van zorg van de studenten en medewerkers van FALW.

Extra inspanningen

Ook vindt de or dat het college overtuigend laat zien dat er extra inspanningen gedaan worden voor de boventallig verklaarde medewerkers. Dat waren er 39, maar negen van hen zijn inmiddels overgegaan naar de UvA. De anderen krijgen of een andere baan, of een goede financiële regeling. “Voor bijna iedereen is er nu een goede oplossing”, zegt or-lid Henk Olijhoek.

De kosten van de verhuizing van de afdelingen genetica zullen verder niet worden afgewenteld op de afdeling moleculaire celbiologie. Dat is ook een toezegging van het college.

Verkeerd verwachtingspatroon

De afdeling hydrologie wordt echter nog steeds afgebouwd. “Een groot pijnpunt”, zegt Reinders. De or blijft ook bij haar negatieve advies wat de reorganisatie betreft. “Maar we zullen die niet langer blokkeren.”

Medewerkers en de actiegroep Titanic zijn erg teleurgesteld over het afblazen van de rechtszaak. “Dat komt door een verkeerd verwachtingspatroon”, zegt Olijhoek. “Het is niet zo dat de rechter, omdat wij tegen die reorganisatie zijn, gaat besluiten dat de VU fout is. Dit is de ondernemingskamer, die toetst alleen of het proces naar behoren is verlopen.”