29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Obama bezorgd over verpletterende studieschulden

Jongeren worden gegijzeld “by a whole lot of student loan debt”, aldus de Amerikaanse president Barack Obama. Via YouTube breekt hij een lans voor goedkopere studieleningen.

Zoals gezinnen hun hypotheek kunnen herfinancieren tegen een lagere rente, zo moet het ook mogelijk worden om een studielening ergens anders onder te brengen, vindt Obama. De gemiddelde studieschuld van afgestudeerden loopt tegen de dertigduizend dollar (22 duizend euro), en volgens de president moet er meer worden gedaan om jongeren te ontdoen “van die zware last”.

De democraten in het Congres werken aan een wet die het mogelijk moet maken om studieleningen te herfinancieren. Obama zet met het filmpje de Republikeinen onder druk: “Willen we hardwerkende jongeren beschermen tegen verpletterende schulden, of willen we belastingvoordelen blijven uitdelen aan miljonairs?”

Negen procent rente

Het Amerikaanse systeem van studieleningen valt moeilijk te vergelijken met het Nederlandse. Studenten kunnen kiezen voor verschillende typen leningen die worden aangeboden door bedrijven, universiteiten en de overheid. Soms gaat dat via tussenpersonen die een deel van de winst opstrijken. De rentepercentages kunnen oplopen tot negen procent.

Even wachten met aflossen kan niet, sommige studenten moeten beginnen met terugbetalen als ze hun diploma nog niet op zak hebben. Jokerjaren, draagkrachtmetingen… het is er in de VS niet bij. Wie een maand niet kan betalen, krijgt vaak een flinke boete. Wie failliet gaat, krijgt al zijn schulden kwijtgescholden, behalve de studielening.

Schrijnende verhalen

Er duiken in de media met enige regelmaat schrijnende verhalen op. Magazine Rolling Stone publiceerde vorig jaar bijvoorbeeld dat van een arbeidsongeschikte jurist die maandelijks 170 dollar van zijn gehandicaptenuitkering kwijt is aan aflossing.

President Obama doet zijn best om het terugbetaalregime draaglijker te maken. Er is een aantal federale programma’s waarin bepaalde studenten mogen terugbetalen naar rato van hun inkomen. In 2012 verlaagde hij het maximum maandbedrag dat oud-studenten moeten aflossen van vijftien naar tien procent van hun inkomen.