28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

NWO deelt buitenlandbeurzen uit aan jonge onderzoekers

Zeventien onlangs gepromoveerde onderzoekers mogen met een Rubiconbeurs naar het buitenland om daar maximaal twee jaar lang onderzoek te doen. Van de 77 aanvragen werd 22 procent gehonoreerd door wetenschapsfinancier NWO.

Het Rubicon-programma van NWO biedt jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid om internationale onderzoekservaring op te doen. Eén Rubiconwinnaar promoveerde aan de VU: de kinderarts Arend van Deutekom. Hij gaat met zijn beurs in Oxford onderzoeken hoe factoren rondom de geboort de ontwikkeling van het kinderhart beïnvloeden, en of een gezondere zwangerschap leidt tot een gezonder hart voor het nageslacht

Robotecho’s

Vijf andere laureaten gaan ook naar het Verenigd Koninkrijk (van wie drie naar Cambridge), vier naar de Verenigde Staten (twee naar Harvard), drie naar Zwitserland en de overige vier naar Japan, Oostenrijk, Denemarken en Israël.

Ze doen onderzoek naar onder meer klimaatverandering, (on)gelijkheid in het jeugdstrafrecht, onzichtbare zwaartekrachtgolven in de Melkweg en kunstmatige intelligentie die betere echografie mogelijk kan maken.

Zeer geliefd

Van de 32 onderzoeksvragen die waren ingediend door vrouwen honoreerde NWO 21,9 procent en van de 45 aanvragen van mannen 22,1 procent. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo’n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie rondes.

De Rubiconbeurzen zijn zeer geliefd onder de winnaars: ze leveren de Nederlandse wetenschap voor relatief weinig geld een schat aan internationale ervaring op.

Instelling

Rubiconbeurzen