28 maart 2024

NU.VU wordt anders dan andere universiteitsgebouwen

Met enige ceremonie, hapjes en drankjes is de bouw van het Nieuw Universiteitsgebouw NU.VU van start gegaan. Het gebouw, met een oppervlakte van 31.000 vierkante meter, komt naast de rode OZW-toren te staan.

NU.VU zal iets kleiner zijn dan het ACTA-gebouw en wordt de thuisbasis van de afdeling information sciences. Wetenschappers van zowel de VU als de UvA zullen er in 2017 intrekken.

Multifunctioneel gebouw

Maar het wordt vooral een multifunctioneel gebouw, waar ‘s avonds culturele activiteiten plaatsvinden. En andere diensten en afdelingen krijgen er ook een plek.

“Flexibel, multifunctioneel en duurzaam “, noemde Josja van der Veer, directeur Facilitaire Campus Organisatie, het ontwerp van Team V Architectuur. Ze zei in haar speech dat het uitgangspunt was dat het anders moest zijn dan de bestaande universiteitsgebouwen. “Het wordt een zachte, groene, levendige omgeving.’’

Futuristisch karakter

Onder het gebouw komt een parkeergarage voor 600 auto’s. De bedoeling is dat het aantal parkeerplaatsen op het binnenterrein drastisch vermindert. Ook komt er een stalling voor 1600 fietsen.

Om het futuristische karakter van het gebouw te illustreren, luisterden twee robots de opening op. Daarna mocht, aangemoedigd door presentator Oscar Kocken, informatica docent Natalie van der Wal op de startknop drukken. Zo kregen de aanwezigen een impressie van het nieuwe gebouw te zien.

Als NU.VU klaar is, zal worden begonnen met de gefaseerde afbraak van het oude Wis- en Natuurkundegebouw