Nogmaals lof op de leugen

Advalvas maakte pas een themanummer over vertrouwen met gastredacteur Joost de Vries. Onze Vrije Schrijver vond het opmerkelijk dat de VU het jaarthema ‘vertrouwen geven’ koos. “Als je het zo nadrukkelijk moet thematiseren, staat het kennelijk onder druk. Anders was het geen thema”, aldus De Vries. Het houdt hem nogal bezig. Daarom wijdt hij er ook de Abraham Kuyper Lezing: Lof op de leugen aan, die hij morgenavond in de Westerkerk uitspreekt.

Waarschuwende hoogleraar

Andere sprekers zijn schrijver Adriaan van Dis en Piek Vossen, VU-hoogleraar computationele lexicologie. Hij onderzoekt hoe computers taal kunnen begrijpen. Donderdagavond gaat Vossen alle leugenaars waarschuwen. En Van Dis verbaast zich over lezers die zijn autobiografische romans geloven.

Muziek en verhaalbundel

Na de pauze speelt het VU-Kamerorkest een symfonie van Prokofjev. De bezoekers ontvangen ook de verhalenbundel ‘Geometrie’ van Joost de Vries.

Studenten gratis

Donderdag 16 april, 20 tot 22.15 uur, Westerkerk, Amsterdam

Kaartverkoop en info via www.vuvereniging.nl

Studenten en leden VU-Vereniging: gratis.