16 april 2024

Nieuwe studievereniging: ‘Cola drinken kan ook’

Wanneer gaat de nieuwe studievereniging van privaatrecht van start? De drie aankomende bestuurders van Civis zijn het eens. Dat is niet als de eerste student zich aanmeldt of als hun facebookpagina online gaat. Nee, dat is als de akte van oprichting af is.

“We zijn er druk mee bezig”, vertelt Eefje Ceulemans. “Binnen één of twee weken is het for real.” Samen met Marlot Cuppen en Sara Kneefel besloot zij om een eigen studievereniging voor privaatrecht te beginnen, Civis. “We willen vooral veel bezoeken aan advocatenkantoren en bedrijven organiseren. Zodat masterstudenten zich op de arbeidsmarkt kunnen oriënteren. We merken dat veel mensen zich afvragen wat bij hen past.”

Kleine bedrijven

Maar is er niet al juist veel te doen voor aanstaande juristen? “Er zijn wel bedrijvendagen waar je je voor op kunt geven”, zegt Kneefel. “Maar daar wordt vooraf geselecteerd. En het zijn vaak ook grote kantoren. Wij willen heel laagdrempelig zijn. Bedrijfsbezoeken voor iedereen. Ook bij kleine bedrijven. Zodat je de sfeer kunt proeven en kunt achterhalen of daar werken echt bij je past.”

Vrijmibo

De drie hebben al contact met een aantal bedrijven gelegd. “Die zijn enthousiast, we mogen bij de vrijdagmiddagborrel aanschuiven.” Hoewel bij Civis ook af en toe een borrel georganiseerd zal worden, is gezelligheid niet het hoofddoel. Cuppen: “Cola drinken kan natuurlijk ook. Borrelen is bijzaak, het oriënteren op de arbeidsmarkt is voor ons het belangrijkste. Zo’n bijeenkomst is vooral handig zodat studenten elkaar kunnen leren kennen. Zodat, als ze eenmaal aan het werk zijn, wij weer met groepjes bij hen langs kunnen gaan.”

Concurrentie

Is de oprichting van een rechtenstudievereniging niet tegen het zere been van QBDBD, de studievereniging van rechten? Kneefel: “Ik denkt het niet. QBDBD is heel breed georiënteerd, voor rechtenstudenten van alle vakgebieden. Bovendien gaan we geen korting op studieboeken aanbieden. Daarvoor moeten mensen toch bij QBDBD zijn.”