Nieuwe studenten luieren en drinken bier op VUtopia

De laatste twee uur van VUtopia, het minifestivalletje in het Rembrandtpark tijdens de VU-introductiedagen, loopt het nog behoorlijk vol. Maar dansen, daar hebben de nieuwejaars geen zin in. De loungebeats nodigen ook wel uit om het rustig aan te doen.

“Lekker chillen hier”, zegt mentor Maurice Kingma. “Dat is ook wel nodig, want we hebben weinig slaap gehad deze week en moeten opladen voor het eindfeest vanavond.” Ook Marije van Beek en Daniela Núñez Velasco, aankomend studenten gezondheid en leven, liggen uit te rusten. Ze hebben het elke avond laat gemaakt.

Geen biertent

Op hier en daar een groepje Nederlandse studenten na, wordt VUtopia de eerste uren vooral bevolkt door buitenlandse studenten. Bijvoorbeeld de Portugese Andrea Silva, die aan de VU de master marketing komt doen. “Mijn moeder heeft hier gewoond, ze is Nederlandse”, zegt ze in bijna accentloos Nederlands. “Daarom wilde ik graag in Amsterdam studeren.”

Een groepje studenten sociale wetenschappen komt goed voorbereid het terrein oplopen met een flinke lading bier en zakken chips. Er is geen biertent, dus als je alcohol wil, moet je het zelf meenemen. Er is wel een kraampje met tweedehands kleding en andere spulletjes, een pizzaburgerkar en een grimeur die met glitterverf mooie versieringen maakt rond de ogen.

Vanavond knallen

“Vanavond gaan we knallen”, zegt Baukje Rypma, die zit te wachten om geverfd te worden. Zij en haar groepsgenoten hebben al hun neonkleding bij elkaar geveegd voor het eindfeest van die avond. Ze gaan naar de Melkweg, daar is een feest met neonthema. “Normaal ben ik niet zo van het neon”, zegt de versgeschminkte Ebbi Elferink. “Maar vanavond ga ik all the way.”

Klik hier voor de foto’s en het commentaar.