28 maart 2024

Aanbieding Pathfinder aan minister Bussemaker. V.l.n.r. Anton Biemans (directeur EP-Nuffic), Jet Bussemaker (Minister OCW), Mardjan Seighali (directeur UAF), Job Cohen (voorzitter Raad van Toezicht UAF).

Nieuwe online tool om vluchtelingstudenten te helpen

Het is voor veel vluchtelingenstudenten erg lastig om wegwijs te worden in de Nederlandse samenleving en ons onderwijssysteem. Een nieuwe online ‘tool’ moet uitkomst bieden.

Jongeren die gevlucht zijn en in Nederland een studie willen volgen, lopen tegen veel lastige problemen aan: is hun diploma hier wel geldig, hebben ze recht op stufi en hoe en waar kunnen ze de Nederlandse taal leren?

De ‘Pathfinder’ moet hen daarbij helpen. Deze tool is ontwikkeld door stichting vluchtelingstudenten UAF, internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic en het onderwijsveld en bevat onder meer informatie van DUO, Studielink en uitkeringsinstantie UWV.

Versnipperd

“Tot nu toe was de informatie over de Nederlandse samenleving en het onderwijssysteem sterk versnipperd en moeilijk te doorgronden voor nieuwkomers”, zegt Mardjan Seighali, directeur van het UAF. “Dat is nu gelukkig verleden tijd.”

De Pathfinder werd vandaag aangeboden aan minister Bussemaker, die er erg over te spreken is: “Onderwijs is van cruciaal belang voor vluchtelingenstudenten om zich te ontwikkelen, maar vooral ook om zich snel thuis te voelen.”