18 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Nicolai Goetheer (VVD): ‘Juist studenten zouden VVD moeten stemmen’

Nicolai Goetheer (25 master Accounting & Control) staat op de elfde plaats van de kandidatenlijst van de VVD in Amsterdam Zuid. Hij heeft morgen, als de gemeenteraadsverkiezingen zijn, dus nogal wat voorkeursstemmen nodig voor een zetel in de bestuurscommissie.

Eerlijk gezegd begrijp ik studenten nooit, die voor de VVD kiezen.

“Mijn opa zei altijd: ‘Als je op je twintigste geen communist bent, heb je geen hart en als je op je veertigste geen liberaal bent, heb je geen verstand.’ Toch stemmen veel studenten die ik ken, VVD. Dat is omdat die partij hart heeft voor het ondernemerschap en veel studenten zien hoe belangrijk dat is. Juist de VVD is een partij waar studenten op zouden moeten stemmen omdat veel studenten gaan ondernemen.”

Maar de VVD heeft als regeringspartij nogal bezuinigd op onderwijs en onderzoek.

“Ik ben het niet eens met wat de landelijke VVD op dat gebied heeft gedaan. Dat studenten nu meer collegegeld moeten gaan betalen als ze een tweede master willen doen, bijvoorbeeld. Dat is het vernietigen van talent en potentie. Toen ik in de facultaire studentenraad van Economie en Bedrijfskunde zat, was er ook iemand die drie bachelors tegelijk deed. Ik zei toen, half voor de grap, dat zij de laatste student was die zo’n mogelijkheid werd geboden en helaas bleek ik gelijk te hebben gekregen. Niemand doet zoiets nog, omdat het studeren dan onbetaalbaar is. Terwijl je iemand die drie opleidingen tegelijk kan doen eigenlijk op handen zou moeten dragen.”

Maar je bent de VVD trouw gebleven.

“Ik ben sinds mijn achttiende lid geweest van de JOVD, de jongerenafdeling van de VVD. Het gedachtegoed spreekt me enorm aan: gelijke kansen voor iedereen, maar ook met eigen verantwoordelijkheid voor wat je zelfontplooiing betreft. De overheid moet zich niet overal mee bemoeien maar zich beperken tot een paar kerntaken. De gezondheidszorg bijvoorbeeld. Als je nu de toestanden in verpleeghuizen ziet, daar wil je echt niet gevonden worden.”

En op lokaal, Amsterdams niveau?

“Daar wordt ook veel te veel overgelaten aan de overheid. Bijvoorbeel een project in De Baarsjes, om lastige jongeren aan een vakantiebaan te helpen en waar dan 20.000 euro subsidie naartoe gaat. Ik begrijp niet waarom dat een taak van de gemeente zou moeten zijn. Nu is 20.000 euro op zich niet heel veel, maar alles bij elkaar zorgt het toch voor een hoge lastendruk op burgers die daar hard voor moeten werken, en die beter zou zijn besteed aan bijvoorbeeld de Voedselbanken.”

Stel dat je na de gemeenteraadsverkiezingen de VVD mag vertegenwoordigen; wat ga je dan doen?

“Me inzetten voor flexibeler openingstijden. Een Albert Heijn die langer open is, is voor iedereen fijn en zorgt bij niemand voor overlast. En de regels moeten minder strak. Als je hoort van die Amsterdamse patisserie Kuyt, die het acht jaar heeft gekost om een deur in zijn eigen pand te mogen zetten…”

“Ook moet het parkeerbeleid beter, met meer parkeervergunningen voor bezoekers van Amsterdam Zuid, want mobiliteit is een groot goed. En er moeten meer openbare sportvoorzieningen komen, want een openbare tennisbaan is in Zuid nauwelijks te vinden.”

Nog speciale redenen voor VU-studenten en –medewerkers om op jou te stemmen?

“Samenwerking tussen de VU en de Zuidas. Zelfs de Universiteit van Tilburg is beter vertegenwoordigd op de Zuidas. De VU lijkt het maar niet van de grond te kunnen krijgen, terwijl daar voor studenten veel mooie stageplekken en onderzoeksprojecten zijn.”

“Ook moet de huidige tramlijn 5 worden behouden. Die moet gewoon van het Amsterdamse centrum blijven doorrijden naar Amstelveen, naar Uilenstede.”

Dit is het tiende en laatste deel van een serie over studenten en medewerkers van de VU die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het eerste deel leest u hier, het tweede hier, het derde hier, het vierde hier, het vijfde hier, het zesde hier, het zevende hier, het achtste hier en het negende hier. Zie ook het artikel over kandidaatraadsleden in de nieuwe Advalvas.