18 april 2024

Nederlandse wint roeirace Oxford tegen Cambridge

Oxford-student Joanneke Jansen heeft zondag gewonnen in de jaarlijkse roeiwedstrijd tussen de universiteiten van Oxford en Cambridge. Op het ruwe water waren de tegenstanders bijna gezonken.

Het was een zware race en Oxford had geen goede start, maar uiteindelijk wonnen de dames toch. Op de woelige rivier kwam er zoveel water in de boot van Cambridge, dat die even leek te zinken.

Wiskunde

Jansen is de tweede Nederlandse die aan de roeiwedstrijd meedoet. Ze volgt in Oxford een masteropleiding toegepaste wiskunde. Eerder won ze het brons op de wereldkampioenschappen tot 23 jaar met de lichte vrouwen dubbelvier.

De jaarlijkse race van bijna zeven kilometer wordt live uitgezonden door de BBC. De eerste race vond plaats in 1829 en sinds 1856 is het een jaarlijks evenement. Bij de mannen staat het 81-79 in het voordeel van Cambridge, met één gelijk spel.

Inhaalslag

De vrouwen roeien pas sinds 1935 tegen elkaar en Cambridge staat nog altijd voor met 41-30. Maar de vrouwen van Oxford zijn aan een inhaalslag bezig en hebben nu negen van de laatste elf races gewonnen.

Ook bij de mannen domineerde Oxford de laatste jaren, maar deze keer niet. Cambridge kwam als eerste over de finish.

Nederland

In 1994 deed de eerste Nederlander aan de bootrace mee. Dat was Irene Grimberg voor Oxford University. In latere jaren werden ook vier Nederlandse mannen uitverkoren: drie voor Oxford, een voor Cambridge.