16 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Misschien toch regeling voor geneeskundestudenten

Minister Bussemaker van Onderwijs overlegt toch met het ministerie van Volksgezondheid over een stagevergoeding voor geneeskundestudenten. Die trokken deze week aan de bel omdat hun studieschuld te hoog zou worden.

Geneeskundestudenten boden de Tweede Kamer maandag een petitie aan omdat ze erg veel last hebben van het nieuwe leenstelsel. Doordat ze wekelijks meer dan vijftig uur per week aan hun coschappen kwijt zijn, hebben ze geen tijd voor bijbaantjes en dreigt hun studielening torenhoog te worden.

Prima baankansen

“Ik wil toezeggen dat ik samen met mijn collega van Volksgezondheid en met ziekenhuizen in overleg ga om te kijken of er een aanpassing mogelijk is”, zei minister Bussemaker vandaag in de Tweede Kamer. “Bijvoorbeeld in de richting van een stagevergoeding.”

Er komt in ieder geval geen speciale beurs voor de geneeskundestudenten want er moet geen verschil ontstaan met andere studenten die een meerjarige masteropleiding volgen, benadrukte de minister. Bovendien is geneeskunde bij uitstek een opleiding met een prima baankansen en een goed salarisperspectief.

Uiteindelijk ligt de bal bij de ziekenhuizen. Gisteren stuurde minister Bussemaker een brief aan de Kamer waarin ze schreef dat het kabinet ook geen extra geld uittrekt voor een stagevergoeding aan studenten die coschappen lopen. Die brief was een reactie op een eerder voorstel van studenten geneeskunde om een eventuele vergoeding te betalen uit het landelijke Stagefonds Zorg.