19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Minister Bussemaker neemt accreditatie geesteswetenschappen hoog op

“Zorgelijk”, vindt onderwijsminister Bussemaker het dat 26 opleidingen geesteswetenschappen niet goed genoeg zijn. “De gegeven oordelen zijn ernstig”, schrijft ze in een eerste reactie aan de Tweede Kamer.

De NVAO maakte deze week bekend dat 26 bachelor- en masteropleidingen een gele kaart hebben gekregen. De meeste omdat ze niet kunnen garanderen dat scripties van voldoende academisch niveau zijn. Een voorbeeld uit de beoordeling van de UvA-bacheloropleiding algemene cultuurwetenschappen: “Er was nauwelijks wetenschappelijk literatuur gebruikt. De bespreking en conclusies waren eerder een persoonlijk commentaar en anekdotisch van karakter dan een theoretische reflectie.”

Studenten verwaarloosd

“Sommige instellingen blijken nog op zoek te zijn naar de grens van het juiste niveau voor een bachelorscriptie”, reageert minister Bussemaker. Zorgelijk, want “na invoering van de harde knip is het bepalen van het juiste niveau voor de bachelorscriptie nog belangrijker geworden”. De uitkomsten van de beoordelingen van de onderwijskeurmeester vragen volgens Bussemaker om “een voortvarende aanpak”.

Sommige opleidingen hebben hun studenten verwaarloosd, erkent ze. “Meer focus op onderzoek heeft druk gezet op het onderwijs. De werkdruk is bij veel opleidingen hoog en heeft geleid tot minder inzet voor het onderwijs en de begeleiding van afstuderende studenten.”

Onrust voorkomen

De Tweede Kamer debatteert pas na het zomerreces over de gelekaartenregen bij geesteswetenschappen. Met name PvdA en VVD hamerden op een zorgvuldige voorbereiding en wilden eerst een schriftelijke vragenronde. D66-Kamerlid Paul van Meenen vroeg zich hardop af wat Kamerlid Mohammed Mohandis (PvdA) nog meer van de minister zou willen weten, maar het mocht niet baten: pas na de zomer spreekt de Tweede Kamer over de NVAO-oordelen.

“Coalitie blokkeert snel debat over kwaliteit geesteswetenschappen. Om “onrust te voorkomen”. Daar sta je dan als controleur vh Kabinet”, twitterde PVV-kamerlid Harm Beertema vervolgens. Ook Michel Rog (CDA) vindt de vertraging maar niks en twitterde: “Teleurstellend: coalitie blokkeert debat voor het reces over belangwekkend rapport van de NVAO”.