Minimum jeugdloon omhoog

Jongeren, en dus ook veel studenten met een bijbaan, gaan meer verdienen: ook de Eerste Kamer stemt in met het wetsvoorstel om het minimumloon voor volwassenen twee jaar eerder te laten ingaan: vanaf 21 jaar.

In april vorig jaar ging de vlag al uit bij verschillende jongerenorganisaties toen de Tweede Kamer akkoord ging met het wetsvoorstel van minister Asscher van Sociale Zaken. Daarin staat ook dat het minimum jeugdloon voor achttien- tot twintigjaren omhoog gaat.

Tientje

Het wetsvoorstel was een hamerstuk in de Eerste Kamer: er hoefde niet over gestemd te worden. De wet zal per 1 juli in twee etappes ingaan: dat betekent dat het bruto minimum jeugdloon voor iemand van 22 per dag met een tientje omhoog gaat. Na de tweede verhoging verdient een 21-jarige bijna twintig euro meer dan nu.

De leeftijdsgrens van 23 jaar is decennialang onveranderd gebleven. FNV Jong spreekt van “een historische overwinning”, maar wil de leeftijdsgrens het liefst omlaag brengen naar achttien jaar: dan ben je voor de wet volwassen.