18 maart 2024

Minder, minder, minder kamers in Amsterdam

De kamermarkt in Amsterdam gaat verslechteren, meent VU-beleidsmedewerker Anke Hendriks. Daarom roept ze alle studenten op om de Landelijke Monitor Studentenhuisvesting in te vullen. “Met de resultaten gaan we om de tafel met de gemeente Amsterdam.”

De komst van veel internationale studenten zal de kamermarkt voor studenten de komende jaren volgens Hendriks nog verder onder druk zetten. Zij hebben in een aantal studentencomplexen voorrang. “Op Uilenstede is maximaal dertig procent van de kamers voor internationale studenten. En op andere campussen is dat zelfs meer. Als VU vinden wij dat er ook voldoende kamers voor Nederlandse studenten moeten zijn.”

Het idee was dat Nederlandse studenten vanwege het verdwijnen van de basisbeurs minder vaak op kamers zouden gaan. Dat zou tegenwicht bieden aan de toestroom van internationale studenten. Dat blijkt alleen niet zo te zijn.

Woningen verdwijnen

“Het gevoel heerst in Amsterdam dat er de afgelopen jaren voldoende gebouwd is voor studenten. Maar de komende jaren zullen veel tijdelijke woningen weer verdwijnen. De huisvesting die gepland staat, is vaak ook voor andere jongeren bedoeld. Die mogen daar tot hun dertigste blijven wonen. Dan heb je dus minder doorstroming in die complexen.”

In de landelijke woonenquête kunnen studenten aangeven waar én hoe ze zelf in hun studiestad willen wonen. “De gemeente Amsterdam kijkt voor het vaststellen van de doelstellingen voor de woningmarkt voor de jaren 2018-2022 naar de uitkomst van dat onderzoek. Het is dus belangrijk dat alle studenten die invullen.” Deelnemers aan de enquête maken kans op het winnen van een waardebon. Ook handig voor wie liever bij zijn ouders blijft wonen.