29 maart 2024

Meevaller voor de VU: maar negen miljoen tekort

De universiteiten hebben veel geld overgehouden in 2013: samen bijna 150 miljoen euro. De Universiteit Utrecht maakte de meeste ‘winst’ terwijl de Vrije Universiteit negen miljoen tekortkwam. Dat tekort komt helemaal voor rekening van de kostbare reorganisatie van de bedrijfsvoering die in 2011 van start is gegaan. Het verlies valt mee, want in de begroting was rekening gehouden met een tekort van 15,7 miljoen.

Dat meldt Hogeronderwijs.nu, website van de Algemene Onderwijsbond, op basis van een overzicht van de financiële gegevens van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

Goede boeren

De Universiteit Utrecht hield 44,5 miljoen euro over, bijna zes procent van de totale inkomsten. Ook Groningen, Delft en Maastricht boerden goed met een overschot van meer dan vijf procent. Relatief het grootste verlies draaide de Open Universiteit: 2,4 miljoen euro.

Onverwachte uitkering

De recordoverschotten zijn voor een deel toe te schrijven aan de onverwachte uitkering van 55 miljoen euro uit het Herfstakkoord in december 2013. De universiteiten hadden te weinig tijd om dat in 2013 nog uit te geven.

In september had de AOb al berekend dat de hogescholen in 2013 samen 110 miljoen euro overhielden.