‘Medewerkers wíllen juist graag meepraten’

De dienst Communicatie & Marketing gaat na vier jaar weer reorganiseren. De onderdeelcommissie, onder voorzitterschap van Jacob Bouwman, organiseerde drie bijeenkomsten met VU-wetenschappers om eens te horen hoe dat eigenlijk moet, goed reorganiseren.

Wat hebben jullie precies gedaan?
“In de eerste versie van het reorganisatieplan staan drie redenen om te reorganiseren: de schotten tussen de teams moeten eruit, de span of control van leidinggevenden moet beter verdeeld worden en het advies moet dichterbij de uitvoering komen te staan. Op elk van die drie punten hebben we een onderzoeker van de VU gevraagd om met ons mee te denken: Ida Sabelis, organisatie-antropoloog, Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog, en Peter Kerkhof, hoogleraar social media. We dachten: waarom gebruiken we niet de kennis van de deskundigen die hier rondlopen?”

Wilden ze wel meewerken?
“Alle drie reageerden ze meteen hartstikke enthousiast. Ze kregen van tevoren het plan en wisten op welk onderdeel we hun aanbevelingen wilden. We organiseerden drie bijeenkomsten, waar elke keer ongeveer 25 medewerkers op af kwamen. We hoopten op minstens drie aanbevelingen per thema, maar het werden er in totaal 23!”

Wat is een belangrijke aanbeveling?
“Bijvoorbeeld dat je moet oppassen dat het niet oud tegen nieuw wordt, maar dat je gezamenlijk verandert. Dat kwam van Ida Sabelis. Je moet niet al het oude afkraken, maar echt je best doen om gezamenlijk te veranderen. Benoem iets wat je wilt behouden en veranker dat ook in de plannen.”

Is het de rol van de medezeggenschap om mee te denken met een reorganisatieplan?
“Daar kun je over twisten. We hadden ook de traditionele positie kunnen aanhouden en alleen kritiek leveren op het uiteindelijke plan. Maar dan zit je in die kritische positie en de medewerkers wíllen juist graag meepraten. Nu laten we ons misschien te veel in met de plannen van het managementteam, maar we willen ons best doen om de ideeën en de rol van de medewerkers over de reorganisatie in die plannen een vorm te geven.”

Wat gaat er gebeuren met de aanbevelingen?
“We hebben gezorgd dat het managementteam ze in handen had voor ze een heidag hadden over het reorganisatieplan. Ze maken nu het definitieve plan. Op 6 september hebben we een vergadering en kijken we of de belangrijke dingen zijn overgenomen.”

Is de vorige reorganisatie mislukt, als er nu alweer gereorganiseerd moet worden?
“Dit gaat om een verandering die we allemaal willen en waar we op zaten te wachten. Neem de schotten: we hebben teams per dienst en faculteit en voor interne en externe communicatie. Maar door de opkomst van social media moeten we veel meer contact maken. Het is ook een heel ander reorganisatieproces, omdat er geen formatieplaatsen uit gaan. Dat maakt deze vorm van inspraak meer mogelijk.”