19 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Loterij geeft geld voor vluchtelingmentoren

De komende jaren krijgen vijfhonderd vluchtelingstudenten een mentor die hen wegwijs gaat maken in Nederland. De Postcodeloterij stelt daar 1,5 miljoen euro voor beschikbaar.

“Een gigantisch feest”, was het bij de stichting voor vluchtelingstudenten UAF toen de loterij dinsdag bekendmaakte dat er geld zou komen voor het project refugees@campus. “Veel vluchtelingen moeten erg wennen aan het Nederlandse onderwijssysteem en de omgangsvormen op hoger onderwijsinstellingen”, zegt UAF-directeur Mardjan Seighali. “Daarom willen wij hen koppelen aan een mentor, een student die hen wegwijs maakt op de instelling, de studievereniging, de sportclub en in de stad.”

Integratie

Na drie jaar zullen vijfhonderd vluchtelingstudenten aan een mentor zijn gekoppeld. “We leveren hiermee een belangrijke bijdrage aan een snellere integratie van vluchtelingen, en daar is iedereen bij gebaat”, aldus Seighali.

Het geld van de Postcodeloterij komt op een goed moment. De komende jaren verwacht het UAF een flinke stijging van het aantal vluchtelingen dat in Nederland (opnieuw) wil studeren.

Iraniërs

In september 2015 begonnen 181 vluchtelingen met hulp van het UAF aan een Nederlandse hogeschool of universiteit en nog eens 59 gingen naar het mbo. De stichting geeft financiële steun en begeleidt hen bij de studie en het vinden van een baan.

Iraniërs zijn nog altijd de grootste groep, maar er komen steeds meer Syriërs bij. Zij zijn vaak hoogopgeleid, waardoor ze net als Iraniërs vrij snel aan een opleiding kunnen beginnen.