Wetenschap
& Onderwijs

Los een moordzaak op

Zelf een moordzaak oplossen en misschien een ten onrechte veroordeelde persoon vrij krijgen? Dat kan. Binnenkort begint weer een nieuwe ronde van onderzoeksproject Gerede Twijfel.

Studenten onderzoeken bij het project Gerede Twijfel onder leiding van hoogleraar Peter van Koppen en coördinator Jasper van der Kemp of er sprake is van een gerechtelijke dwaling in een strafproces. Van der Kemp: “Een moordzaak waarbij weer eens alles voorbijkomt. Of de verhoren goed zijn gegaan bijvoorbeeld. Wat de waarde is van het forensisch bewijs. Wat het motief zou zijn voor moord. De studenten die deze zaak mogen doen, hebben veel om te onderzoeken.”

Flatmoord

De resultaten van het onderzoek zijn niet puur academisch. Alleen dit jaar al deed het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), aangespoord door de resultaten van Gerede Twijfel, nieuw sporenonderzoek in de Rosmalense flatmoord uit 2000. Die draait om de vraag of het slachtoffer vermoord werd door haar vriend of toch zelfmoord heeft gepleegd.

Deadline

Studenten moeten bereid zijn om vijf maanden lang hard te werken en hiervoor heel regelmatig op de VU te zijn. Ook moet je masterstudent zijn. De deadline om je aan te melden is 18 januari. Alle voorwaarden staan hier.