Studentenleven
& Maatschappij

Kieswijzer voor jonge zwevers

Voor jongeren die nog niet goed weten op welke partij ze op 15 maart willen stemmen, gaat vanavond de Jongerenkieswijzer online. De kieswijzer is een initiatief van de Nationale Jeugdraad.

Zo’n 850.000 Nederlanders mogen over een maand voor het eerst in hun leven stemmen. Omdat de thema’s in de meeste kieswijzers jongeren niet direct aanspreken, heeft de Nationale Jeugdraad speciaal voor hen een online stemhulp ontwikkeld. Daaraan werkten onder meer studentenorganisaties LSVb en ISO mee. In twintig stellingen wordt jongeren vooral gevraagd naar de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het onderwijs. Maar ook andere onderwerpen die op hen van invloed zijn, bijvoorbeeld eigen risico in de zorg, vaderschapsverlof en softdrugs, komen aan bod.

Plichtsgevoel triggeren

Zo kunnen jongeren zien wat de politieke partijen voor hen in petto hebben. Heel belangrijk, zegt voorzitter Caesar Bast van de Nationale Jeugdraad. “Vroeger kregen jongeren nog van huis uit mee dat ze moesten stemmen. Tegenwoordig leeft het idee dat stemmen een plicht is stukken minder.” Volgens Bast, rechtenstudent aan de Universiteit van Amsterdam, moet dat gevoel door de Jongerenkieswijzer getriggerd worden. “Onder jongeren is de opkomst vaak lager dan gemiddeld. Je ziet aan de Brexit en de verkiezing van Trump wat er kan gebeuren als deze groep het laat afweten.” Meer en toegankelijkere informatie is van groot belang om jongeren naar de stembus te krijgen, stelt Bast. Omdat jeugdige stemmers in meer geïnteresseerd zijn dan alleen in onderwijs, zitten er ook thema’s bij die voor hen niet enorm urgent lijken.

Te abstract

“Er wordt door jongeren veel gediscussieerd over het klimaat, maar ook de kwestie of ouderen voor hun eigen levenseinde mogen kiezen, raakt hen. Het kan ook om jouw opa en oma gaan. Daarom hebben we ook over dat onderwerp een stelling”, aldus Bast. Grote verkiezingsthema’s als het al dan niet verlaten van de EU of het verlagen van de pensioenleeftijd – waar de jeugdige stemmer van nu in de toekomst veel van kan gaan merken – zitten dan weer niet in de Jongerenkieswijzer. Te abstract, meent Bast. “Dit soort zaken staat vrij ver van de gemiddelde 18-jarige af. Wij hebben samen met negen jongerenorganisaties gekeken naar concrete stellingen over issues die bij jongeren leven.”

Stemadvies

Op welke partij Bast zelf gaat stemmen, wil hij niet prijsgeven. Een stemadvies heeft hij wel: “Volg je hart, vul ook andere stemwijzers in en verdiep je in de partijen. Kies voor de partij die het dichtst bij je staat en doe je plicht.”

Benieuwd met welke partij jij het meest gemeen hebt? Rond 19.30 uur vanavond gaat de Jongerenkieswijzer online.