27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Kersverse Nederlandse Nobelprijswinnaar wil meer geld

De kersverse Nobelprijswinnaar Ben Feringa roept de Nederlandse regering op een miljard extra te investeren in de wetenschap. Ook voor toekomstige onderzoekers moet er geld zijn om “vrijelijk in de speeltuin van de wetenschap rond te dwalen”.

Gisteren won Ben Feringa de Nobelprijs voor de scheikunde. Hij is als hoogleraar verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en doet daar onderzoek naar heel kleine moleculaire machientjes.

In zijn speech benadrukte hij het belang van wetenschappelijk onderzoek. “Er liggen grote maatschappelijke uitdagingen op ons te wachten, bijvoorbeeld om nieuwe medicijnen of de materialen van de toekomst te ontwikkelen”, zei Feringa in zijn speech. “Het is heel belangrijk om daar wereldwijd aan te werken. Ik hoop daar met ons onderzoek een beetje aan bij te dragen.’

Miljard extra

Samen met andere leden van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen vraagt hij de Nederlandse overheid om extra geld voor fundamenteel onderzoek. Zijn verzoek sluit aan bij de recente oproep van de zogenoemde Kenniscoalitie, die er eveneens op aandringt dat het volgende kabinet een miljard extra moet investeren in wetenschappelijk onderzoek.

“Eigenlijk ben ik docent en geef ik college aan eerstejaarsstudenten”, verklaarde de Nobelprijswinnaar. “Ik zou het geweldig vinden als er voor die jonge talenten over enkele jaren voldoende middelen beschikbaar zijn om vrijelijk in de speeltuin van het onderzoek rond te dwalen.”